Meny
27.07.2017

Nor-Shipping 2017: Bransjen klar til å møte utfordringene

Vi ser store endringer i verden både når det gjeler politikk, økonomi og miljø. Hva er bransjens svar på disse utfordringene? Dette spørsmålet var gjennomgangstemaet på åpningskonferansen til Nor-Shipping 2017.

Selv om det var duket til fest på åpningsdagen, var det regn og mørke skyer utenfor konferansehallen, noe som kunne symbolisere situasjonen i dagens shippingindustri. Den sliter fortsatt i motvind med lave oljepriser, svak inntjening og lav vekst i verdenshandelen. De som særlig har merket nedgangen, er aktørene innenfor offshore. Her har utviklingen vært dramatisk, og norske rederier er hardt rammet. Men også aktørene innenfor tank, tørrlast og gass har sitt å stri med. Mye av problemet skyldes for mange nybygg og overkapasitet, noe som presser ratene ned. Innenfor tank er situasjonen noe bedre enn innenfor de andre segmentene, selv om det ikke er noen grunn til å juble der heller.

En næring i omstilling
Adm. dir. Sturla Henriksen i Norges Rederiforbund, som åpnet Nor-Shipping-messen, presenterte situasjonen i store trekk: Vi opplever lavere global vekst, deler av shippingindustrien er hardt rammet på grunn av lav oljepris. Vi ser tendenser til proteksjonisme og økt nasjonalisme og splittelse i Europa med Brexit og presidentvalget i USA som bakteppe. Og global oppvarming og havforurensning truer vår fremtid. – Men det finnes løsninger og muligheter, som vi bør gripe, sa han. Miljøutfordringen kan møtes med mer energieffektive fartøyer og mer bruk av fornybar energi. Henriksen opplyste at han nylig hadde overrakt en rapport til H.K.H. Kronprins Haakon om hvordan skipsfarten kan bidra til å nå FNs bærekraftmål. Rapporten var utarbeidet av Norges Rederiforbund i samarbeidd med DNV GL
   Han sa at bransjen må finne nye muligheter på havet, ikke på bekostning av industrien som allerede er der, men i tillegg til den, og ved bruk av eksisterende ekspertise. Vi er i gang med å utforske havet, men bare en liten del, ikke mer enn 5 prosent, er oppdaget til nå. Det ligger derfor mye ressurser på eller like under havbunnen som venter på å bli utnyttet. OCD har regnet ut at havindustrien kan doble sitt bidrag til verdiskaping innen 2030. Sjøen har et enormt potensial for energieffektiv transport og produksjon av mat, energi og mineraler. Dette potensialet er det nødvendig å utnytte i og med at verden innen 2050 vil ha ytterligere to milliarder mennesker. – Det vi vet, er at sjøen vil spille en nøkkelrolle i å løse en av de største globale utfordringene verden står overfor, det å sørge for bærekraftig vekst for å møte denne befolkningsøkningen, avsluttet Henriksen.

Jordens nervesystem
Parag Khanna , Managing Partner Hybrid Reality, holdt et spennende foredrag om geopolitiske perspektiver. Han sa at den internasjonale skipsfarten, som for øvrig er den mest miljøvennlige transporten over lange avstander, er selve nervetrådene i den globale handelen. Handelsrutene går på kryss og tvers over hele kloden og er helt avgjørende for et velfungerende verdenssamfunn. Urbaniseringen fører til at byene i fremtiden, kanskje særlig i Østen, antakelig vil vokse til megabyer med 70–80 millioner innbyggere. Det innebærer at skipsfart og internasjonal handel bli viktigere og viktigere. – Handelen binder verden sammen, sa han, og den resulterer i investeringer, og investeringer resulterer i allianser. Det er positivt for alle parter. Handelen er selve driveren for velstand, og den har de siste årene løftet flere hundre millioner mennesker ut av fattigdommen. Khanna kom også inn på de store trendene innenfor verdenshandelen der Kina og USA er de to store aktørene. Det skjer noe hele tiden. Blant annet er Kina i full gang med å knytte øst og vest sammen med et jernbanetransportnett som går hele veien fra Kina til Vest-Europa, det som kan kalles den nye Silkeveien eller The Iron Silkroad. I motsatt ende beveger handelen seg fra Europa og østover.
   I den påfølgende paneldebatten, som ble ledet av Khanna, kom man nærmere inn på trendene som var presentert av Henriksen og Khanna. Deltakerne konkluderte med at vi fortsatt befinner oss i en globalisert verden. Europa vil ikke falle fra hverandre, slik mange har fryktet. Landene ønsker internasjonal handel, og shippingbransjen som spiller en nøkkelrolle her, vil klare å omstille seg også denne gangen.  

Prisutdelinger
Bulkskipet Venture Joy fra Hamburg Bulk Carriers mottok prisen Next Generation Ship Award. På grunn av skipets spesielle skrogdesign og fremdriftssystem oppfyller det de såkalte EEDI Phase III-kravene hele ni år før de blir gjort gjeldende. De innovative løsningene reduserer CO2-utslippet med hele 30–40 prosent. Skipet er også klargjort for en LNG dual-fuel-motor som kan bidra til ytterligere 20 prosent CO2-reduksjon.
   Prisen Next Generation Award gikk til Color Lines hybrid-ferge, som vi omtalte i siste utgave av Ny Teknikk. Fergen som skal settes inn i trafikk på strekningen Sandefjord–Strømstad i 2020, er en plug-in-hybrid der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg. Fergen vil ha full batteridrift inn og ut av fjorden til og fra Sandefjord.
   Young Entrepreneur Award ble tildelt Thomas Riski fra Finland for en spesiell skipsteknologi drevet med fornybar energi. Innovasjonen Norsepower Rotor Sail Solution er en modernisert versjon av den såkalte Fletter-rotoren – en roterende sylinder som bruker Magnus-effekt for å utnytte vindkraften til å drive skipets propeller. Under gunstige vindforhold vil Norsepower Rotor Sail kunne erstatte den konvensjonelle motordriften og på den måte redusere skadelig utslipp til atmosfæren, samtidig som skipet har nok kraft til å opprettholde normal hastighet.
    H.K.H. Kronprins Haakon delte ut de tre prisene.

From Problem to Profit
From Problems to Profit er et initiativ der neste generasjon er blitt invitert til å finne løsninger på maritime utfordringer som denne generasjonen er særlig opptatt av. Nor-Shipping har ønsket å engasjere unge mennesker innenfor og utenfor den maritime industrien, blant annet studenter ved universiteter og høyskoler, entreprenører og ansatte innenfor teknisk industri, finans og kommunikasjon til å bidra til en mer bærekraftig fremtidig shippingindustri. Juryen har plukket ut fem finalister som presenterer forslagene sine på Ocean Opportunity Pitch fredag 2. juni. Det er dagen etter at denne avisen gikk i trykken. Blant de fem finalistene plukkes det ut en vinner, som blir premiert med 100 000 kroner.   
 
Sosialt samvær
Det sosiale samværet har alltid vært en viktig del av Nor-Shipping. Det er ikke noe unntak i årets arrangement. Onsdag kveld er BBQ-samling på DNV på Høvik. Nor-Shipping Regatta og After Sail Party finner sted på avslutningsdagen 2. juni. 

En av verdens største
80 nasjoner var representert på Nor-Shipping-messen, som er en av de største shippingmessene i verden. Den samler rundt 35 000 besøkende de fire dagene messen varer. Utstillerne på årets Nor-Shipping la beslag på hele 22 500 kvadratmeter gulvareal i seks utstillingshaller. Nærmere 1000 utstillere presenterte seg. Det ble gjennomført i alt 200 forskjellige konferanser, seminarer, møter og sosiale sammenkomster. Årets messe var ifølge arrangørene den største til nå. 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no