Meny
19.12.2016

Nesten fem millioner kilometer med kaffekoppen på slep

I år kommer koppen til Circle K til å tilbakelegge 4,9 millioner kilometer på norske veier som trofast følgesvenn i bilen. Det tilsvarer mer enn seks reiser tur/retur månen.

STOR SAMLING. Johan Kraft-Johanssen med en rekke historiske kopper fra Circle K og Statoil Norge. (Foto: Johnny Syversen)


Circle K selger årlig om lag 400 000 eksemplarer av «Koppen», tidligere kjent som «Statoilkoppen». Siden en gjennomsnittlig norsk bil kjører i overkant av 12 000 kilometer årlig blir den totale tilbakelagte avstanden for alle koppene dermed lang. Veldig lang.
   – Det er ingen som helst tvil om at Koppen er Norges mest bereiste kopp, konstaterer Johan Kraft-Johanssen, som er markedsansvarlig for Koppen i Circle K. På kontoret sitt i Oslo har han samlet alle variantene kjeden har lansert i Norge siden den første Statoilkoppen så dagens lys i 2003, inkludert alle spesialutgavene.
   Her finner vi den såkalte flammekoppen, som med sin litt harryaktige sjarm solgte over 100 000 eksemplarer i løpet av noen få kampanjemåneder i 2009. Her står også turistfavoritten med elgskilt samt koppen Statoil Norge i sin tid fikk laget i samarbeid med Porsgrunds Porselænsfabrik, og som hadde en lei tendens til å knuse.
 
– Havner under juletreet
Kraft-Johanssen har klokkertro på Koppen 2017, som dukket opp i handelen rundt månedsskiftet, og som allerede har solgt et betydelig antall eksemplarer.
   – Hvert år merker vi en økning i salget like før jul, noe som tyder på at Koppen er en ganske populær julegave. Sikkert er det i alle fall at det er en gave som varer, siden eieren kan ta den med inn på en hvilken som helst Circle K-stasjon og fylle opp med varm drikke over hele landet, sier Kraft-Johanssen.
 
Drar kunder til stasjonene
Ole Aksel Håkonsen er franchisetaker ved stasjonene Circle K Noresund og Ullerål og leder dessuten stasjonenes forhandlerråd nasjonalt. Han forteller at Koppen er svært viktig for å dra trafikk til Circle K-stasjonene.
   – Vi ser at Koppen har gjort folk mer bevisste på forskjellen mellom stasjonskjedene. Den gjør at både yrkessjåfører og fritidsreisende gjerne stopper på en av våre stasjoner fremfor konkurrentenes. Som markedsføringstiltak er den noe av det smarteste kjeden har gjort, sier forhandlerlederen, som mener mange bilførere har godt av den lille pausen de får mens de er inne på stasjonen og henter seg en kopp med kaffe eller en annen varm drikk.

Kilde: Pressenytt 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no