Tips redaksjonen
20.07.2015

Nervepirrende finaledag for de norske lagene i Shell Eco-marathon

Etter noen svært hektiske og spennende dager for de norske lagene er nå den 30. utgaven av Shell Eco-marathon Europe over. Etter en rekke problemer klaffet det endelig for Høgskolen i Østfold på finaledagen, mens NTNU fikk en noe dramatisk og skuffende avslutning på konkurransen.

Årets utgave av Shell Eco-marathon ble en dramatisk affære for de norske lagene fra NTNU og Høgskolen i Østfold. I konkurransen der vinnerne er de lagene som klarer å kjøre lengst på tilsvarende én liter drivstoff, får hver bil opptil fire forsøk på gatebanen. For å få forsøket godkjent, må bilen kjøre ti runder på under en gitt tid.

Uforutsette problemer
Laget fra Høgskolen i Østfold møtte på flere uforutsette problemer underveis. Før start havarerte motoren på bilen «NG Sustain», og laget startet en desperat jakt etter en ny motor i Rotterdam. Utrolig nok fant studentene en tilsvarende motor som de hadde i sin bil. Under første forsøk måtte laget så bryte etter én runde på grunn av et brukket tannhjul, og igjen måtte studentene ut på leting etter nye deler. Da bilen til slutt virket å fungere under andre forsøk, gikk den tom for drivstoff etter åtte runder, og måtte nok en gang bryte. Laget måtte derfor jobbe intensivt med å effektivisere bilen og finne metoder for å minske drivstofforbruket.
   På søndag klaffet endelig alt for Østfold, og under forsøk nummer tre fullførte bilen et særdeles verdig heat – til stor jubel og glede for laget OUC Shell Eco.
   – Østfoldlaget imponerte virkelig i dag. Etter at de gikk tom for bioetanol under forsøket i går, gjorde de en rekke modifikasjoner og justeringer på bilen. I dag klarte de å kjøre tilsvarende 119,1 kilometer på én liter drivstoff, og det holdt til en stolt 7. plass i klassen for alternativt drivstoff. De har vist en enorm stå-på-vilje hele veien, og har klart å løse alle de utfordringene de har møtt på, fortalte Alice Bergfall, Shells norske representant under årets Shell Eco-marathon i Rotterdam.
   Høgskolen i Østfold var også selv svært fornøyde med resultatet.
   – Dette har vært ekstremt nervepirrende, men vi er nå kjempefornøyd med det vi har fått til. Vi har bygd en hel bil for hånd, etter sirkeløkonomiske prinsipper, og bilen vår er 100 prosent gjenvinnbar – noe vi har fått mye positiv oppmerksomhet for. At vi til slutt også fikk til et vellykket forsøk på banen, er kjempeartig og en stor bonus, forteller Lill Michaelsen, prosjektleder for studentlaget fra Østfold.

Fra teoretisk læring til praktisk erfaring
Med Shell Eco-marathon får studentene overført teoretisk læring fra skolebenken til praktisk erfaring. Ifølge Johannes Gylseth, ingeniør på Østfoldlaget, har konkurransen bidratt til verdifull læring.
   – Dette har vært en fantastisk erfaring, som jeg tar med meg for livet – og absolutt med videre inn i arbeidslivet. Bare det å måtte jobbe intensivt med tidsfrister, å måtte løse uforutsette problemer og finne kreative løsninger under tidspress har bidratt til masse læring. Ikke minst har jeg lært at man aldri må gi opp, uansett hvor mørkt det ser ut. «No guts, no glory», avslutter Gylseth med et stort smil.

Blandede følelser for NTNU
NTNU og teamet DNV GL Fuel Fighter hadde høye ambisjoner foran årets konkurranse. De hadde videreutviklet sin elbil i klassen Prototype fra i fjor og bygd en helt ny hydrogenbil for klassen Urban Concept. Dessverre gikk ikke løpet helt etter forventningene for sistnevnte.
   I likhet med laget fra Østfold fikk laget fra Trondheim motorproblemer med sin nye bil i klassen Urban Concept. Dermed måtte de flytte over motoren fra deres andre bil i Prototype-klassen, men det å flytte en motor frem og tilbake mellom to biler er både vanskelig og tidkrevende.
   – Det er veldig vanlig at studentlagene møter på utfordringer nå som bilene kanskje skal kjøre lenger enn de noen gang har forsøkt på tidligere. Laget fra NTNU har jobbet beinhardt denne helgen. Dessverre har vi hatt perioder med overskyet vær i Rotterdam, noe som ikke er helt ideelt for solcelle-panelene til Prototype-bilen deres. De endte uansett opp med en veldig respektabel ellevteplass i denne klassen, mens de dessverre ikke fikk noe tellende resultat med den nye Urban Concept-bilen. Uansett har de all grunn til å være stolte med egen innsats; de har tross alt bygd en helt ny bil på åtte måneder, fortalte Alice Bergfall i Shell.

Skuffet
NTNU kjørte 482,5 km/kwh med sin Prototype og klarte dermed ikke å forbedre fjorårets resultat med samme bil. Den splitter nye Urban Concept-bilen hadde laget enda større utfordringer med. Etter intensiv jobbing i verkstedet på finaledagen ankom laget og Urban Concept-bilen banen helt på tampen av konkurransen klar for et aller siste forsøk. Denne gangen så alt ut til å fungere som det skulle, og bilen kjørte 6,5 ut av 10 runder før brenselcellen slo seg av, og bilen måtte avbryte uten å ha fullført et eneste godkjent forsøk.
   – Vi må innrømme at vi er svært skuffet nå. Spesielt når vi var så nær med å få det til. Vi har jobbet hver dag i åtte måneder med dette prosjektet, og vi hadde håpet på et bedre resultat. Men tekniske problemer kan skje, spesielt med en splitter ny bil, og vi har lært utrolig mye. Vi har lagmedlemmer fra sju forskjellige nasjoner som har samarbeidet svært bra underveis, og nå skal vi hjem for å analysere resultatene og evaluere. Vi håper nå å rekruttere et nytt lag for neste år, som kan bygge videre på det vi har startet. Bilene er utvilsomt bra, men de trenger nok litt mer finjustering, sa Myselie Nguyen, som var prosjektleder for NTNU-laget.

Kilde: Shell

[Tilbake]

 Makeweb 4.1