Tips redaksjonen
12.09.2017

Nå kan du få iPhone-en reparert på timen – uten å miste garantien

Conmodo WalkIn blir en av Norges første Apple-autoriserte servicepartnere som får utføre skjermreparasjoner for Apple. Nå planlegges butikkjede med 25 lokasjoner i Skandinavia som tilbyr produsentautoriserte reparasjoner mens du venter, med garantien intakt.

I mai i fjor åpnet Conmodo WalkIn, landets første servicebutikk som tilbyr alle typer autoriserte reparasjoner av mobiler mens du venter for produsenter som Samsung og Huawei. I motsetning til de fleste andre aktørene i markedet er teknikerne sertifisert av mobilprodusentene gjennom grundig opplæring. Teknikerne bruker også originaldeler og produsentenes egne verktøy for diagnose og reparasjon. Dermed videreføres garantien etter reparasjon. Apples policy har imidlertid vært å reparere selv for at kundene skal beholde garantien.
   Kunder med ødelagte iPhone-er har måttet oppsøke et autorisert salgssted eller verksted, som videresender til Apples verksted i Tsjekkia. For å redusere reparasjonsventetidene endres nå policyen og utvalgte autoriserte servicepartnere får utføre iPhone-skjermbytte.
   – Det er veldig gledelig at også iPhone-brukere nå kan få høykvalitetsservice på timen. Ventetiden kuttes vesentlig, og reparasjonene utføres på akkurat samme måte som Apple gjør det, sier Ole Petter Fiskum, adm. direktør i Conmodo WalkIn.  

Mister garantien i uvitenhet
– Dette er ikke noe nytt fordi jeg vet om verksteder som kan reparere iPhone, tenker kanskje noen nå. Servicemarkedet er enormt fordi alle har en mobil, og de fleste opplever å få den ødelagt av eksempelvis støt- eller vannskader. Følgelig tilbyr mange aktører reparasjon av iPhone og mobiler fra andre produsenter.
   – De færreste vet at produsentgarantien bortfaller dersom verkstedet ikke er produsentsertifisert. Dessuten risikerer man å betale for reparasjoner som kanskje dekkes av garantien. Dette er et stort, underkommunisert tema som vi og produsentene har et ansvar for å belyse, sier Fiskum.
   Conmodo WalkIn kan utføre skjermreparasjoner på nyere iPhone-modeller, men også ta imot eldre iPhone-modeller. Disse videresendes enten til Apples serviceverksted, eller kunden kan velge å bytte med en tilsvarende erstatningsenhet i butikk. Ved å fremlegge kvittering vil butikken også håndtere eventuelle reklamasjoner mot Apple og de øvrige leverandørene.
   Conmodo WalkIn utfører også andre autoriserte reparasjoner utover skjermbytte. For at kunden skal få vite omfanget av en reparasjon, blir mobilen diagnostisert i butikken før tekniker eventuelt reparerer. Mobilen blir inspisert utvendig med et kamera, før diagnostikkprogramvare tester alt fra batteri til antennefunksjon.
   – Vi er utrolig stolte av Apple-sertifiseringen og har vært gjennom en omfattende prosess. Apple stiller svært strenge krav til opplæring av teknikerne og håndtering av skjermreparasjon i butikk, sier Ole Petter Fiskum. 

Bygger butikkjede
Conmodo WalkIn er autorisert for Apple, Samsung og Huawei og eies av Conmodo AS, landets ledende ettermarkedspartner innenfor telecom. Butikken er lokalisert i Kongens Gate 6 i Oslo, og flere byer i Norge og Skandinavia står nå for tur. I løpet av høsten skal Conmodo WalkIn åpne servicebutikker i Bergen og Trondheim. Målet er 8 butikker i Norge til neste år og totalt 25 i Skandinavia i løpet av en toårsperiode. 
   – Utrulling av flere butikker vil gjøre det mye enklere når uhellet er ute. Du kan få enheten reparert raskt til konkurransedyktige priser og med garantien intakt. Autoriserte reparasjoner nærmere kundene er også et ønske produsentene har, sier Fiskum.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1