Tips redaksjonen
24.10.2014

Motorvarming via kjølevannet er mer drivstoffeffektivt

Den svenske bransjeavisen Motor-Magasinet vier oppmerksomhet til en undersøkelse gjort av VTI, den svenske statens vei- og transportforskningsinstitutt. Studien viser at motorvarming via kjølevannet er mer drivstoffeffektivt enn å varme smøreoljen.

  – Resultatet er både gledelig og forventet. Dette er noe vi er kommet frem til for lenge siden og har brukt denne kunnskapen til å utvikle vår bilvarme. Men det er selvsagt fint å få det bekreftet av en uavhengig kilde, sier Fredrik Andreassen, adm.dir. i Calix. 
  Motor-Magasinet skriver blant annet følgende:
«Kaldstart av motoren gir høyere drivstofforbruk og mer utslipp enn om motoren er varm når den startes. Tradisjonelt sett har motorvarming skjedd gjennom at kjølevannet varmes, hvilket i sin tur varmer motorblokken. En studie er gjort hos VTI for å undersøke om det skulle være mer energieffektivt å varme smøreoljen i stedet for kjølevannet. Hypotesen var at en varmere smøreolje leder til mindre friksjon i motoren, hvilket skulle innebære at det er behov for mindre drivstoff for å overkomme friksjonsmotstand.»
  Resultatet av testene viser at kaldstartseffekten med økt drivstofforbruk minsker mest gjennom å varme kjølevannet. Jo varmere kjølevannet er ved motorstart, desto mindre drivstofforbruk, sier Annelie Carlson, forsker hos VTI. 
  I tillegg til et gunstigere drivstofforbruk og mindre utslipp av skadelige partikler ved kaldstart vil en vannoppvarmet motor gi raskere oppvarming av kupé og ruter, noe som gir mer komfort og høyere trafikksikkerhet. 

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb 4.1