Tips redaksjonen
11.03.2015

Michelin med selvreparerende dekk

Med Michelins nye SelfSeal-teknologi reparerer dekkets gummiblanding selv eventuelle punkteringer og eliminerer dermed reservehjul og jekk, noe som sparer om lag 30 kg vekt og 80 liter plass. I Norge blir Volkswagen i 2015 først ut med det nye Michelin Selfseal-dekket.

– Antallet punkteringer per kilometer speiler forholdet mellom rike og fattige land på en slående måte, sier produktekspert Arne Sköldén i Michelin i Norden. – I europeiske land skjer det i gjennomsnitt 1 punktering per 75 000 kjørte kilometer, mot hele 1 per 3 000 km i visse land i Sørøst-Asia.

Miljøgevinster
Michelin Selfseal-dekkene er laget av en spesiell gummiblanding som tetter punkteringer i dekket umiddelbart uten at man mister lufttrykket.
   Det nye Michelin Selfseal-dekket, som ble kommersielt lansert på Michelins globale miljøkonferanse Challenge Bibendum i Kina, byr på flere miljøfordeler. Samtidig som færre dekk behøver å byttes ut på grunn av punktering, sparer Selfseal teknologien 30 kg vekt og gir hele 80 liter spart plass fordi både reservehjul og biljekk elimineres. Det sparer drivstoff og øker samtidig bilenes lasteevne. Med tanke på det sterkt økende antallet biler i Kina og andre land i Asia betyr dette store miljøgevinster.

Volkswagen først ut
Michelins utviklingspolicy står fast på at teknologiske nyvinninger på ett felt ikke skal gå ut over andre av dekkets viktige egenskaper. Michelin Selfseal-dekkene leverer derfor den samme ytelsen som før når det gjelder sikkerhet, drivstofføkonomi og levetid. Dekkene kommer i handelen for både person- og varebiler.
   På det europeiske markedet ventes Volkswagen å være først ute med Michelin Selfseal-dekkene på visse 2015-modeller. De nye dekkene krever heller ingen tilpasninger fra bilprodusentenes side og vil være standard dekk på en rekke bilmodeller de kommende årene.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1