Tips redaksjonen
06.03.2014

Maersk Line Norge bruker verdens største containerskip

– Fra nå av bruker vi Mærsk Mc - Kinney Møller. Det er moderne og energieffektivt, og reduksjon av CO2-utslipp har vært i fokus når man designet de nye skipene. Ved vanlig fart er drivstofforbruket redusert med 37 prosent og CO2-utslipp per container på 50 prosent sammenliknet med andre store containerskip, sier Marit Vårdal, sjef for Maersk Line i Norge.

Skipet er stort – virkelig stort. Mærsk Mc - Kinney Møller og hennes fremtidige søstre er verdens største containerskip og de første i en serie på 20 nye skip i den såkalte Triple E - klassen, som Maersk Line har bestilt på koreanske verftet DSME. Mærsk MC – Kinney er også det nyeste skipet i Maersk Line-flåten, utviklet for å møte fremtidige miljøkrav. Skipet er på sin første tur i Europa og har vært i Århus og Gøteborg. Dette er en del av den faste ruten som skipet går, fra Kina, Sør-Korea, Malaysia og opp gjennom Suezkanalen til Marokko, Tyskland, Polen og Danmark og deretter Göteborg. 
  Norske Maersk Line omlaster mesteparten av containere fra Mc-Kinney Møller på mindre containerbåter i Bremerhaven i Tyskland for å frakte dem det siste stykke til Norge. Marit Vårdal er likevel sikker på at bruk av Mærsk Mc - Kinney Møller gir både på stordriftsfordeler og miljøgevinst. 
  – For oss dreier det seg om punktlighet, miljø og teknologisk utvikling.  Kundene våre forventer at vi leverer til avtalt tid – og med de nye skipene kan vi gjøre det med en betydelig miljøgevinst i tillegg, sier hun. 

Kilde: Cicion.com

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1