MSC CRUISES OG GASUM INNGÅR PARTNERSKAP FOR LNG OG FORNYBAR E-LNG
Genève, Sveits, 15. juni 2023 - Cruisedivisjonen til MSC Group og Gasum har signert en langsiktig avtale for levering av LNG til MSC Cruises nye flaggskip, MSC Euribia, samt en intensjonsavtale om samarbeid om syntetisk e-LNG laget med fornybar energi. Målet er netto null klimagassutslipp innen 2050.
MSC
Cruises, verdens tredje største cruiseoperatør, og det nordiske
energiselskapet Gasum har inngått en intensjonsavtale (LOI) om samarbeid for
å sikre MSC tilgang til flytende syntetisk gass, også kalt e-LNG. E-LNG
produseres ved bruk av hydrogen, skapt ved hydrolyse med fornybar energi og
karbonfangst. Avtalen er et handlekraftig tiltak for å kutte utslipp i MSCs
cruiseoperasjoner med store volumer på flere tusen tonn e-LNG fra og med
2026. Selskapene signerte også en
langsiktig avtale om levering av flytende naturgass, LNG, til MSCs nye
flaggskip MSC Euribia. Med denne avtalen støtter Gasum MSC Cruises i å kutte
utslipp med umiddelbar bruk av LNG. Bruk av LNG fjerner nesten alle
utslipp av svoveloksid og partikkel, og reduserer utslippene av nitrogenoksid
og klimagasser betraktelig. I tillegg gjør LNG-teknologien om bord det mulig
for MSC Cruises når som helst å bytte til fullstendig fornybar flytende
biogass (bio-LNG) eller syntetisk gass (e-LNG) for å oppnå reduksjoner i
klimagassutslipp på opptil 100 prosent. MSC Euribia demonstrerte nylig at
utslippsnøytral cruise er mulig ved å seile den første cruisereisen noensinne
med netto null klimagassutslipp med flytende biogass anskaffet av Gasum.
Skipet seilte i fire dager fra Saint-Nazaire i Frankrike til København,
Danmark og brukte bio-LNG med en massebalanse-tilnærming. Dette er den mest
miljøeffektive metoden for å oppnå fordelene med fornybar biogass. MSC
Cruises kjøpte over 400 tonn bio-LNG fra Gasum. MSC Cruises er bransjens
første cruiseoperatør som benytter bio-LNG som en drivstoffkilde for å gjøre
betydelige reduksjoner i livssyklusutslipp. – Vi er glade for å samarbeide
med Gasum på vår reise mot netto null klimagassutslipp. Å sikre en pålitelig
forsyning av LNG og e-LNG er av avgjørende betydning for vår
dekarboniseringsinnsats, og den langsiktige avtalen som vi har annonsert i
dag er et viktig skritt på denne reisen. Partnerskap med Gasum vil gjøre oss
i stand til å få tilgang til nytt og renere drivstoff for å gjøre netto
null-cruising til en realitet. Vi trenger flere leverandører som Gasum for å
trappe opp klimamålene i vår industri. Vi er klare for å kjøpe flere av disse
nye drivstoffene, sier Linden Coppell, visepresident for bærekraft og ESG for
MSC Cruises. – Som en alternativ
drivstoffleverandør dedikert til energiomstillingen, er Gasum stolte av å
tilby støtte til MSC Cruises, en stor maritim aktør, i deres søken etter å
forbedre miljøfotavtrykket til deres operasjoner. Samtidig støtter MSC
Cruises utviklingen av det mest lovende alternative drivstoffet ved å bevise
etterspørselen etter dette. Intensjonsavtalen om e-LNG er en milepæl for hele
shippingindustrien,da den viser at e-LNG vil være tilgjengelig for
sjøtransportsektoren innen kort tid. Vi er også veldig glade for den
langsiktige leveringsavtalen for LNG som vi tror er starten på et langvarig
samarbeid, sier Mika Wiljanen, administrerende direktør i Gasum. Hva er e-LNG eller syntetisk gass E-LNG-gass kan produseres
syntetisk gjennom Power-to-Gas-prosessen. Først produseres hydrogen fra vann
ved hjelp av fornybar elektrisitet. Det produserte hydrogenet kan deretter
videreprosesseres til metan ved å tilsette ikke-fossilt karbondioksid fra
karbonfangst. Denne resulterende syntetiske
fornybare metangassen er fullstendig utskiftbar med naturgass og biogass. Når
den er flytende er den fullt ut byttbar med LNG og flytende biogass. Dette
betyr at det kan transporteres gjennom allerede eksisterende infrastruktur –
lastebiler, skip eller rørledninger. Det betyr også at syntetisk gass
kan brukes direkte i dual fuel-motorer som for tiden kjører på naturgass,
biogass, LNG eller flytende biogass. Det er ikke behov for ytterligere
investeringer i nytt utstyr eller modifikasjoner. I motsetning til alternative
brensler som ammoniakk eller metanol som fortsatt er i utviklingsstadiet både
når det gjelder produksjon og infrastruktur, er syntetisk gass eller e-LNG en
konkret vei for å avkarbonisere maritim og landtransport. Gasums strategiske mål er å levere syv terawattimer (7 TWh) med fornybar gass årlig til markedet innen 2027. Å oppnå dette målet vil bety en årlig kumulativ reduksjon av karbondioksid på 1,8 millioner tonn for Gasums kunder. |