Tips redaksjonen
24.10.2016

MAN Truck & Bus viser frem sin helelektriske trekkvogn

Siden 2009 har MAN Truck & Bus jobbet med å utvikle nye konsepter for distribusjon og renovasjon i urbane områder. Flere byer har som mål å redusere utslippene fra transport i bykjernen. Både utvikling av miljøvennlige og effektive løsninger for varedistribusjon i by gjennom optimalisert organisering og nye mobilitetskonsepter er ledd i målet om å redusere utslippene.

Med dette som bakgrunn presenterte MAN Truck & Bus alt i 2012 prototypen MAN Metropolis. Denne helelektriske 26-tonns søppelbilen ga ingen CO2-utslipp, og siden den var svært stillegående, kunne den også brukes nattestid i urbane områder. En rekkeviddeforlenger (Range Extender) i chassiset utvidet rekkevidden til 150 km. Gjennom tallrike anvendelser i praksis har man kunnet samle verdifull erfaring til fremtidige prosjekter. Testbrukerne oppfattet den enkle betjeningen og de gode kjøreegenskapene til Metropolisen som spesielt positive. I praksis viste bilen seg også å ha et fleksibelt bruksområde. Sammenlignet med konvensjonelle dieseldrevne kjøretøy var drivstoffbesparelsen, med rekkeviddeforlengeren, på rundt 80 prosent.

Batteridrevet trekkvogn
På IAA 2016 presenterte MAN Truck & Bus videreutviklingen av Metropolis-prototypen. Denne gangen som batteridreven trekkvogn til varedistribusjon i urbane områder, for eksempel varelevering til dagligvareforretninger på nattestid. Utgangspunktet for denne elektriske lastebilen er en TGS 4X2 BLS trekkvogn med 19 tonn tillatt totalvekt. Den er optimalt tilpasset fremtidens krav til varedistribusjon med city-tralle i bystrøk: Den har høyt lastevolum og lav egenvekt, er utslippsfri (CO2, NOx, støy) i tillegg til at den har gode kjøreegenskaper og er enkel å manøvrere.
   Fremdriften står en 250 kW elektromotor for, med 2700 Nm dreiemoment. Servostyring, luftkompressor og klimaanlegg drives elektrisk og kontrolleres av et system som sikrer batteribesparelse, der det er mulig. Ved bremsing omdannes kinetisk energi fra kjøretøyet til elektrisk energi som brukes til å lade batteriene. En fargeskjerm i instrumentpanelet informerer føreren om, blant annet, batteristatus, energigjenvinning og lademodus. Dette gir mulighet for svært energieffektiv kjøring.

Rekkevidde 150 km
Tre kraftige litium-ionbatterier med 35,3 kWh hver, gir lastebilen energi, disse er plassert under førerhuset og over forakselen, på samme sted som den konvensjonelle dieselmotoren er anordnet. Vekten av batteriene ligger på forakselen, bakakselen beholder således full lastekapasitet med hensyn til vekt. Vektreduksjonen som oppstår ved fjerning av dieselmotoren, kompenserer for den ekstra vekten av de elektriske drivkomponentene, slik at kjøretøyet har samme nyttelast som en sammenlignbar konvensjonell trekkvogn i TGS-serien.
Rekkevidden er opptil 150 km, avhengig av bruk og bruksområde. I tillegg til lading over natten, er det også mulighet for ”Opportunity-Charging“, som innebærer at man kan lade for kortere perioder. Konseptbilen har de tekniske forutsetningene for å montere ekstra batterier på siden av rammen, rekkeviddeforlenger og brenselcelle for å kunne øke rekkevidden ytterligere.

eMobility-strategi
eTruck-studiet som ble presentert på IAA, skal tjene til at MAN kan gjennomføre ytterligere studier i elektrisk drevne kjøretøy og for å få erfaring med konkrete transportkonsepter. Dette er en del av MAN Truck & Bus’ eMobility-strategi og gir et innblikk i fremtidens urbane transportløsninger og vil være en del av MANs produktportefølje fra 2020.
Som en del av eMobility utviklingen, kommer MAN innen 2018 til å presentere en før-serie med batteribusser (BEV). Serieproduksjonen av denne 100 prosent elektriske bybussen settes i gang innen 2020.
   Kunnskapen MAN har samlet i utviklingen av elektriske busser, er også overførbar til fremtidens elektriske lastebiler. I tillegg profiterer MAN på tilhørigheten til Volkswagen-gruppen ved å kunne lære av utviklingen i elektriske personbiler.

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb 4.1