Tips redaksjonen
09.12.2016

Lydløse seilinger

Helelektrisk hybridteknologi på skip er et av skipsfartens bidrag til lavere CO2-utslipp. Vi har skrevet om det i flere artikler i Ny Teknikk, blant annet om ABBs hybride kraftsystem til «Version of The Fjords», som frakter turister på verdensarven Nærøyfjorden. Vi har også skrevet om ordningen Pilot-E, et støttetiltak på 70 millioner kroner til utvikling av klimavennlig skipsfart fra Enova, Innovasjon Norge og Forskningsrådet. Nå har Hurtigruten bestilt to nye ekspedisjonsskip med hybridframdrift fra Kleven i Ulsteinvik. Disse blir de første ekspedisjonsskipene i verden med slik teknologi. Løsningene skal redusere drivstofforbruket og CO2-utslippet med rundt 20 prosent. De to båtene som skal bære navnene til Norges to fremste polarhelter Roald Amundsen og Fritjof Nansen, skal bringe turister til iskanten i Arktis og Antarktis og til bredden av Amazonas. Og med muligheten til å seile helelektrisk i 15 til 30 minutter om gangen byr Hurtigruten på lydløse naturopplevelser. Vi er i startfasen med å benytte mer klimavennlige teknologier til sjøs. Rederier og designere av skip vil bli utfordret av et stadig strengere regelverk, og vi vil komme til å se mange nye og mer miljøvennlig fremdriftsløsninger for skip etter hvert. Næringen er flink til å omstille seg. Se mer om dette i seksjonen for marine og shipping i denne utgaven av Ny Teknikk.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1