Tips redaksjonen
11.03.2015

Løfter shipping inn i digitalverden

Xeneta-gründerne skulle egentlig bare starte et konsulentselskap. Nå er de i stedet i ferd med å endre hvordan hele shippingbransjen arbeider.

– Shipping har jo dype røtter her i Norge. Vår norske forankring gir oss stor troverdighet ute i markedet, sier Patrik Berglund.
   Han er en av gründerne bak Xeneta, et selskap som vil snu opp ned på hvordan kontainerfraktmarkedet fungerer, gjennom å være en global indeks over shippingratene i markedet. Et marked som årlig omsetter for 200 milliarder dollar og flytter over 70 prosent av alle verdens varer.

Fra shippingkonsulent til startup
Men historien til Xeneta handler ikke om gründere som ville revolusjonere en bransje. Patrik Berglund og Thomas Sørbø hadde begge bakgrunn fra den etablerte shippingbransjen før de hoppet av for å starte sitt eget konsulentselskap innenfor logistikkrådgivning i 2011.
   I første omgang slåss de om kundene på samme premisser som andre konsulentselskap.
Men for å få et konkurransefortrinn foran andre konsulenter tenkte gründerne at de kunne opprette en digital plattform, en index over standardiserte kontainerfraktruter for å gi sine kunder en helt unik innsikt i transportpriser på forskjellige strekninger.
   For å utvikle løsningen kom en tredje partner, utvikleren Vilhelm Vardøy, med på laget. Helt på egen hånd, uten ekstern finansiering, utviklet de tre gründerne den digitale plattformen på egenhånd.
   Samtidig forandret de forretningsmodell fra betalt abonnementstjeneste til en gratis plattform bygd nettverkseffekt og salg av data.
Samtidig ble de tatt opp hos inkubatoren BetaFactory i 2012. Dermed endret tankesettet seg stadig mer i retning av å være et teknologioppstartselskap.
   – Det var den beste andelen vi ga bort. Vi fikk så mye kompetanse tilbake for det vi gav. Vi opplevde BetaFactory som veldig rettferdige, sier Patrick – om opplever at inkubatoren var de første eksterne som virkelig så potensialet i selskapet som nå hadde skiftet navn til Xeneta.

Henter mer penger
Siden den gang har Xeneta vokst ut av inkubatoren og hentet kapital fra ventureselskapet Creandum og noen større privatinvestorer.
   Kapitalinnhentingen har vært noe av det vanskeligste for gründerne. Gründerne hadde aldri jobbet med ekstern finansiering tidligere og var veldig usikre på hvor mye aksjer man skulle gi fra seg, hvordan man kunne verdivurdere selskapet på riktig måte og alle betingelsene som fulgte med ventureinvesteringer.
   – Vi følte oss bakpå rent kompetansemessig, investorene hadde all verdens erfaring på denne typen transaksjoner, så vi måtte få hjelp av advokater for å ikke gjøre noe feil. Vi brant et sekssifret beløp bare på den juridiske prosessen. Vi måtte bare få det riktig; man hører jo situasjoner der gründere signerer hva som helst for å få inn penger bare for å oppdage at de gjorde en alvorlig feil tre år senere, sier Patrik.

Vil lykkes globalt
Nå er Xeneta i full gang med en ny finansieringsrunde. Målet er å lykkes over hele verden. Løsningen som de for noen år siden trodde først og fremst ville hjelpe nordiske selskaper, har nå vist seg å løse et globalt problem.
   Nå er selskapet vokst til 15 ansatte med flere globale shippingaktører som kunder. Det største ønske er å sikre finansieringen ut 2015.
  – Vi er opptatt av å skape vinn-vinn situasjoner for alle involverte, sier Patrik Berglund.

Kilde: 3in.no

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1