Tips redaksjonen
16.12.2015

Liebherr med solid fotfeste i Norge

Liebherr ønsket en langt høyere markedsandel i Norge, og resultatene har ikke latt vente på seg. På fire år har selskapet firedoblet antall solgte maskiner.

– Vi er nødt for å skynde oss sakte for å sikre godt resultat på våre leveranser. Et godt rykte tar tid å bygge opp, men svært kort tid å ødelegge. For oss er fornøyde kunder viktigere enn stort volum for øyeblikket. Bare på denne måten kan vi bygge oss opp til å bli en av de beste og største aktørene på det norske markedet, sier salgsansvarlig Håkan Nyhaugen.
   Liebherr startet sin virksomhet for fire år siden i Norge med eget kontor, 100 prosent eid av Liebherr-konsernet. Tidligere har anleggsmaskiner blitt tatt hånd om av ulike forhandlere.
   Nyhaugen har tro på at markedsandeler kommer av seg selv med fornøyde kunder. Oppskriften og målet for fremtiden holder han tett til brystet. Men én ting er han klar på: – Vi skal bli vesentlig mer synlig på markedet i årene som kommer, forteller han engasjert.

Satser mer på hjullastere og dozere
– Vi har mer fokus på hjullastere nå. Våre hjullastere med hydrostatdrift har blitt svært godt mottatt på det nordiske markedet. Lavt drivstoff-forbruk, få slitedeler og effektiv bruk er hovedårsaken til dette, legger han til.
   Liebherrs ferske dozerserie strekker seg nå fra 16 til 41 tonn. Selskapet har fullført fornyelsene av sin 6-serie dozere med Steg IV-motor. Modellene er PR 736, PR 746 og Pr 756.
   – Hyttene har også fått vesentlige endringer. De er blitt mer moderne med top of the art kjørekomfort og design, opplyser Nyhaugen.

Merkbare forberedninger
Liebherr er en av verdens største produsenter av hjulmaskiner. Merket har blitt anerkjent på grunn av kvalitet og komfort.
   – Etterspørselen etter beltemaskiner har blitt mer merkbar enn tidligere.  Flere har fått opp øynene for at beltemaskinene faktisk kan skilte med samme gode kvalitet, innovasjon og førerkomfort som hjulmaskinene. Med høy effektivitet og lave kostnader skal vi bidra til bedre resultat på bunnlinja til våre kunder, sier Nyhaugen.
   Med egenproduserte motorer og 70 prosent egenproduksjon på komponenter i maskinene har Liebherr god kontroll på alt fra miljø til komfort. På maskiner opp til 25 tonn er det behov for verken partikkelfilter eller AdBlue.

Utvider medarbeiderstaben
Som en konsekvens av den store veksten har Liebherr i Norge valgt å utvide medarbeiderstaben med fem nye ansatte. Med dette har de styrket både salgs- og serviceavdelingen.
   I salgsavdelingen har de ansatt Roy Hasløgård, som kommer fra Atlas Copco. Han bor i Østfold og har ansvaret for salg av anleggsmaskiner i Østfold, Vestfold, Telemark, Buskerud og Aust-Agder. Serviceavdelingen er utvidet med en servicekoordinator og tre nye mekanikere. Servicekoordinator er Hans-Olav Eikefjord, som tidligere var ansatt hos Mpack AS. Han har hovedkontoret ved Hamar som sitt arbeidssted, og hovedoppgavene er å ta imot kundeordre på service og koordinere mekanikerne. De tre nye mekanikerne er Thomas Botten og Kenneth Monsbakken for østlandsområdet og Jone Flaata Kjørbek for Telemark, Buskerud, Aust-Agder og Vestfold, forteller salgskoordinator Corinna Keddeinis hos Liebherr.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1