Meny
19.12.2014

Kolsåsbanen er ferdigstilt og åpnet for trafikk helt til Kolsås

Kolsåsbanen er gjenåpnet etter åtte år uten trafikk, og Bærums befolkning har igjen fått T-bane hele veien til Kolsås. Søndag 13. oktober gjenåpnet stasjonene Gjettum, Hauger og Kolsås, og T-banen trafikkerer med det hele strekningen på Kolsåsbanen.

 

Gjenåpningen av den tradisjonsrike Kolsåsbanen fra 1924 representerer en viktig milepæl i utviklingen av kollektivtrafikken i Akershus og Oslo. Banen er bygd med metrostandard og er i dag en kapasitetssterk og moderne T-bane som er raskere og sikrere enn den gamle Kolsåsbanen. Banen ble stengt i 2006 fordi det ikke var forsvarlig å trafikkere den uten at det ble gjort store utbedringstiltak. 13 nye stasjoner er bygd med universell utforming på strekningen mellom Montebello i Oslo og Kolsås i Bærum, og det er etablert 750 innfartsparkeringsplasser. 

Kollektivløft
– Dette er en historisk dag for hele kollektivtrafikken i Akershus og Oslo og en viktig milepæl for utbyggingsarbeidet i Sporveien. Byggingen av nye Kolsåsbanen er med dette ferdig, og vi åpner stasjonene nr. 98, 99 og 100 i Sporveiens T-banesystem. Jeg er stolt av at vi kan levere en topp moderne T-bane til Bærums innbyggere innenfor tids- og kostnadsrammen på 2,9 milliarder kroner, sier sporveissjef Cato Hellesjø.

Kollektivløft for Bærum
– Åpningen av hele Kolsåsbanen gir et kollektivløft for hele Bærums befolkning. Dette vil nok gjøre hverdagen enklere for mange ved at enda flere får mulighet til å reise kollektivt til og fra jobb. Det er et godt miljøvalg, og for mange vil det bli mer tidseffektivt enn å stampe i bilkø på overfylte veier. T-banen har hatt den største veksten i antall reisende de siste årene, og kundetilfredsheten har også økt kraftig. Årsaken er at linjenettet gjør det enkelt å komme seg rundt i hovedstadsområdet, T-banen kjører ofte, den er effektiv og kommer i tide, sier administrerende direktør i Ruter Bernt Reitan Jenssen.

Tre faser
Utbyggingen av Kolsåsbanen har blitt gjennomført i tre faser, med Sporveien som byggherre. Første fase omfattet strekningen fra Montebello i Oslo til bygrensen ved Lysakerelven. Oslo kommune finansierte denne delen av Kolsåsbanen. Akershus fylkeskommune har finansiert oppgraderingen fra Lysaker til Gjønnes i fase 2, og ferdigstillelsen til Kolsås. Totalt har 12 km med banestrekning blitt modernisert og 13 nye stasjoner er blitt bygd til en prislapp på 2,9 milliarder kroner. 

Kilde: mynewsdesk.com

 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no