Tips redaksjonen
25.03.2014

Klart for banebrytende norsk elbillader

Elbilsalget eksploderer i Norge, men bilistene strever med klønete og kompliserte ladere. En norskdesignet hurtiglader skal forandre på dette. Nå er den første ladestasjonen lansert.

Et banebrytende designprosjekt har kulminert i en spennende nyvinning på elbilfronten. Torsdag 23. januar kunne samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen åpne ”Powerpark”, den første teststasjonen til Salto Ladestasjoner, foran en stor mengde fagfolk og elbilentusiaster på Skøyen i Oslo.  
  – Nå som elbilen er i ferd med å bli allemannseie, er det svært viktig å få på plass velfungerende ladestasjoner over hele landet. Da gjelder det å finne de riktige konseptene og den rette teknologien, og her blir denne teststasjonen viktig. Den er et resultat av et godt samarbeid mellom bransjen, statlige aktører og entusiastene, sa statsråden før han klippet over den symbolske strømkabelen.  
  Norsk Designråd har bidratt med 460 000 kroner til nyskapingsprosjektet gjennom Designdrevet innovasjonsprogram (DIP). Prosjektleder Cathrin Blitzner Møller forteller at nøkkelen til suksess har vært systematiske brukerstudier og dyptgående analyser av teknologi og materialer.  
  – Ved å sette brukerne i fokus har vi fått en hurtiglader som ligger langt foran konkurrentene på brukervennlighet, funksjonalitet og kvalitet. Dette er fantastiske nyheter for elbileiere over hele Norge. På sikt kan laderen blir en nordisk suksesshistorie, sier Møller.  

Elbilsalget firedobles  
I fjor ble det solgt i underkant av 8000 elbiler, en dobling fra året før. I 2014 regner importørene med å selge mer enn 16 000 elbiler. Imidlertid er dagens hurtigladere lite brukervennlige, de lader langsomt og er en stor belastning på strømnettet. Teknologien er ikke tilpasset kalde norske vintre, og laderne er dessuten vanskelige å oppdatere når ny teknologi blir tilgjengelig.  
  Det norske selskapet Salto bestemte seg derfor for å utvikle en hurtiglader som satte brukernes behov først. – Veldig mange produkter utvikles av teknologer. Vi ville i stedet bruke industridesignerens tilnærming for å se produktet gjennom brukernes øyne, forteller industridesigner Hedda Heyerdahl Braathen, som er utviklingssjef for Salto Ladestasjoner.  
  I utgangspunktet planla selskapet å videreutvikle en eksisterende hurtiglader, men Heyerdahl Braathen og hennes kolleger skjønte raskt at flikking og justeringer ikke ville gi noe perfekt produkt. De valgte i stedet å utvikle en helt ny hurtiglader i tett samarbeid med den erfarne franske produsenten EVTronic. Støtten fra DIP var avgjørende for at Salto virkelig kunne gå i dybden i idéfasen. 

Intelligent lader  
– Norge har flest elbilbrukere i verden og var det perfekte stedet å gjøre brukerundersøkelser og innhente erfaringer. Gjennom elbilister, montører og vedlikeholdspersonell fikk vi mange aha-opplevelser. Vi brukte denne innsikten til å utvikle en rekke nye løsninger, forteller Heyerdahl Braathen.  
  Blant annet har den nye laderen fått et integrert leskur som beskytter både teknologi og bruker mot snø og regn. Den tunge, stive strømkabelen er satt på rull, noe som gjør den enklere å håndtere.  
  I motsetning til dagens ladere bygger Powerpark på intelligent teknologi. Ladestasjonen tar blant annet hensyn til hvor lenge de forskjellige elbilene skal stå når strømmen fordeles. Siden bilbatteriene ikke trekker jevnt med strøm gjennom hele ladingen, har hver lader et innebygd batteri som fylles opp når det er overskuddsstrøm. Alt dette fører til at Powerpark trekker betydelig mindre strøm enn andre hurtigladere – i noen tilfeller opptil 88 prosent mindre. Det reduserer både kostnader og belastningen på strømnettet.  

Miljøvennlig lader  
En annen viktig nyvinning er oppbyggingen av selve laderen. Den består av en rekke komponenter og moduler som enkelt kan byttes ut hvis de går i stykker, eller laderen må oppgraderes.  
  – En del ladere blir utrangert og må kastes etter bare noen år. Det er verken lønnsomt eller bra for miljøet. Vi har utviklet et produkt som er mer bærekraftig enn de alternativene som finnes i dag. Dette er en lader for fremtiden, fastslår Heyerdahl Braathen.  
  Teststasjonen i Oslo vil være åpen for publikum i seks måneder fremover. Her skal Salto prøve ut alt fra betalingsmodeller til strømfordeling. De skal også observere hvordan anlegget brukes i praksis og innhente erfaringer og synspunkter fra kundene.  

Kilde: Pressenytt  

[Tilbake]

 Makeweb 4.1