Tips redaksjonen
01.05.2016

Kameraer gir økt sikkerhet og effektiv drift i Londons undergrunn

Det krever en velfungerende infrastruktur å holde Europas største undergrunnssystem i gang. Nå skal monteringen av en rekke termiske kameraer fra den tyske overvåkningsprodusenten MOBOTIX hjelpe med å sikre viktige depoter i Londons undergrunn – og på den måten bidra til økt sikkerhet og effektiv drift.

Over 4,2 millioner mennesker benytter hver eneste dag Londons metrosystem, London Underground. Og selv om det sjeldent er synlig for de reisende, arbeider tusenvis av ansatte hver natt hardt for å vedlikeholde og oppgradere signaler, spor og avgjørende infrastruktur slik at de oppfyller de stadig økende kravene til metronettverket.
   London Underground vedlikeholder hundrevis av anlegg som er spredt over hele den engelske hovedstaden. De har ansvar for både adgangen til spor og tunneler samt alt spesialutstyret og de mange reservedelene som er nødvendig både for det faste vedlikeholdet og de løpende forbedringene av undergrunnen.

Viktige depoter krever konstant adgang
Mange av undergrunnens varelagre og depoter er plassert langs sporområdet og skal være tilgjengelige døgnet rundt, og ofte på kort varsel, slik at teknikerne kan løse oppgavene sine. Hvis noe av spesialutstyret blir stjålet, kan det påvirke hele metrosystemet, siden flere av delene er spesiallaget til hovedstadens metrosystem og derfor har inntil 20 ukers leveringstid.
Selv om det er adgang til depotene, setter plasseringen langs skinnene enkelte begrensninger for hvordan området kan sikres.

Hemisfærisk teknologi gir maksimal synlighet
Å beskytte og overvåke depotene i undergrunnen krever derfor innovative løsninger. Det skal både tas høyde for begrensningene i forhold til plassering, samt at behovet for overvåkning døgnet rundt skal imøtekommes, slik at personalet hele tiden har oversikt over hvem som ferdes i depotene, og hvilket utstyr som fjernes.
   Da London Underground skulle finne den rette overvåkningsløsningen, var det derfor viktige parametre som skulle tas høyde for. Helst ville de unngå PTZ-kameraer (Pan/Tilt/Zoom) og eksterne kamerahus, og de ønsket å bruke så få kameraer som mulig for å få en bedre driftssikkerhet – uten å gå på kompromiss med overvåkningen av alle kriker og kroker døgnet rundt.
   Med dette i tankene foreslo systemspesialisten Vicom, som har adskillige prosjekter innenfor nettopp jernbanesektoren på CV-en, en løsning som benytter MOBOTIX' termiske og hemisfæriske kameraer, og som ved hjelp av avansert analytisk utstyr gir lokal adgang til avsidesliggende kameraer.
   Takket være MOBOTIX’ desentraliserte konsept og dobbeltlinsekameraer klarte de å redusere antallet kameraer sammenlignet med andre løsninger og samtidig gjøre det mulig å holde øye med all inntrengning i depotene både dag og natt – uten behov for ekstern perimeterbelysning. Bare seks kameraer skulle det til for å overvåke hele området, og i løpet av bare 12 uker – inklusiv en omfattende testperiode og godkjennelse – var systemet i drift.   
   MOBOTIX systemet har dessuten integrert alarmsystem, IP-adgangskontrollsystem og et høyttalersystem som fjernovervåkes av alarmselskapet NSI Gold Alarm Receiving Center (ARC) 365 dager i året.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1