Tips redaksjonen
20.01.2016

Iveco presenterer nye Daily Electric

Ivecos nye Daily Electric har 100 prosent elektrisk drift og dermed ikke noe utslipp fra selve kjøretøyet. Kjøretøyet egner seg for bykjøring, typisk dør-til-dør transport av gods og passasjerer.

Det er flere nyheter på denne modellen sammenlignet med den foregående. Energiforbruket er redusert takket være høyeffektivt elektrisk utstyr med lav vekt, pluss at batterienes levetid er økt med opptil 20 prosent. Batteriytelsen er optimert for bruk under all slags vær og i alle temperaturforhold. Batteriene er dessuten 100 prosent gjenvinnbare. I tillegg har nye Daily Electric fått 100 kg økt nyttelast.
  
Utvidet rekkevidde
Ivecos patenterte fleksible lademodus gjør at kjøretøyet kan lades både med privat og offentlig infrastruktur. Ved tilkobling til en hurtigladestasjon er gjennomsnittlig ladetid to timer.
Nye Daily Electric oppgis å ha den største effektiviteten i klassen med en utvidet rekkevidde til 280 km, målt i henhold til den typegodkjente NEDC-normen (New European Driving Cycle).
 
To kjøremodus 
Sjåføren kan velge mellom to kjøremodus, Eco og Power. I Eco-modus er motorens dreiemoment moderert for å minimere energiforbruket, men uten å begrense maksimalhastigheten på kjøretøyet. I Power-modus kan man få ut full effekt av den elektriske motoren.

Regenerende bremsesystem
Det regenererende bremsesystemet er en annen nyhet i nye Daily Electric, ettersom sjåføren kan velge hvilken bremsemetode som skal brukes under kjøring, alt avhengig av vei- og trafikkforholdene. Dette gjør at man både kan minimere energiforbruket og opprettholde full kjørbarhet.

Varierte arbeidsoppgaver
Takket være det bredeste produktprogrammet innenfor varebiler og lette lastebiler, med totalvekt opp til 5,6 tonn og varerom på inntil 19,6 m3, samt allsidigheten til chassiset, egner nye Daily Electric seg for svært varierte arbeidsoppgaver, fra kjøring i bysentra vie tilbringertjeneste til fritidsreiser.
  
Akustisk varslingssystem
Kjøretøyets nesten lydløse kjøring bidrar til å redusere støyforurensningen, noe som muliggjør nattkjøring i byområder med trafikkrestriksjoner. I tillegg har nye Daily Electric et akustisk varslingssystem for fotgjengere som standard. Det blir aktivert automatisk ved kjøring mellom 0 og 30 km/t.

Avtakbart nettbrett og spesialutviklet navigasjonsteknologi
Kjøretøyet har C-profil, et av de viktigste særtrekkene ved Iveco Daily. Rammen er i høyholdfast stål, og rammestrukturen sikrer både lang levetid og fleksible bruksområder.
   Innvendig er nye Daily Electric utstyrt med et 7ˮ nettbrett som kan tas ut av bilen, og et elektronisk dashbord for administrasjon av kjøretøyets dataflyt. I tillegg finner vi det Iveco omtaler som markedets beste navigasjons-teknologi i form av TomTom Bridge utviklet spesielt for Iveco. Dette systemet for nye Daily Electric er et resultat av et samarbeid mellom TomTom og Iveco for å kunne gi profesjonelle sjåfører en skreddersydd navigasjonsløsning. En halvintegrert dashborddokking gir samme komfort som et helintegrert system og fleksibiliteten til ett som kan tas med ut av bilen.

Elektrisk siden 1986  
Iveco utviklet og bygde den første elektriske drevne Daily allerede i 1986, et kjøretøy som er blitt forgjengeren til senere elektriske nyttekjøretøy. Programmet er suksessivt utvidet til også å omfatte varebiler og minibusser for bykjøring.

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb 4.1