Tips redaksjonen
27.03.2014

Island Offshore bestiller kjempeskip

Island Offshore har signert kontrakt med Kawasaki Heavy Industries i Japan om bygging av et nytt stort offshorefartøy. Fartøyet blir hele 169 meter langt og skal brukes til subseaoperasjoner inkludert toppholsboring med mulighet for omgjøring til lett brønnintervensjon (LWI) senere. Dette blir det største fartøyet i flåten til Island Offshore.

Det er designteamet til Rolls-Royce i Ulsteinvik som har designet fartøyet i tett samarbeid med rederiet. Designtypen har fått kjennetegnet UT 777. Island Navigator som fartøyet skal hete, blir bygd etter Mobile Offshore Unit-forskrifter og blir derfor regnet som en flyttbar innretning. 
  – I designfasen har vi lagt vekt på utforming av skrog samt valg av utstyr som vil gjøre Island Navigator optimal for subseaoperasjoner. Island Offshore har snart ti års erfaring med lignende innretninger, og nå går vi et skritt videre og etablerer oss på markedet for toppholsboring, sier Håvard Ulstein, administrerende direktør i Island Offshore.
  Den skreddersydde designen er utstyrt med et karakteristisk innebygd tårn som skal sikre et trygt og behagelig arbeidsmiljø under operasjoner i tøffe værmessige forhold i Nordsjøen og i nordområdene. Fartøyet er også utstyrt med høyeste klasse dynamisk posisjonering og har isklasse (ICE- 1B).
  Finansieringen av prosjektet er snart på plass, og forventet tidspunkt for leveranse er våren 2017. 
  Island Offshore har en av verdens mest moderne offshoreflåter, fordelt på plattformforsyningsfartøy, ankerhåndteringsfartøy, brønnintervensjonsfartøy, subsea konstruksjonsfartøy og brønnstimuleringsfartøy.
  Når nybyggingsprogrammet er ferdig, teller flåten 30 fartøy.

Kilde: maritimt.com

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1