Meny
16.12.2015

Intelligent logistikk skaper vareflyt i forsyningskjeden

Midt mellom de pastellfargede rekkehusene i Lillestrøm utenfor Oslo ligger den norske industrivirksomheten Otto Olsen. Otto Olsen har holdt til i Lillestrøm siden 1983, men bedriften er mye eldre enn det – og nå er Dachsers lastebiler på regelmessig besøk på nettopp denne adressen.

Historien om Otto Olsen går langt tilbake i tid. Virksomheten ble etablert i Kristiania i 1866 og er i dag en markedsledende leverandør av et bredt spekter av tekniske industriprodukter, som pakninger, tetninger, rengjøringsmaskiner, oljeteknisk utstyr og bilutstyr.
   Nå er det Dachser som skal sørge for å hente innkjøpte varer og deler fra de mange leverandørene over hele Europa.

Sporing i toppform
Ifølge innkjøpssjef Mats Christian Berg hos Otto Olsen var det blant annet de unike sporingsmulighetene, detaljert innsikt i sendingsdata, god leveringstid og ikke minst muligheten for levering før lunsj hver dag som var den utslagsgivende faktoren. Det gjør at varene kan sendes videre til kundene allerede samme dag som de mottar dem.
   Leveringstid, selskapets standardiserte system i hele Europa, kvalitet og oppfølging gjør at Dachser utmerker seg blant konkurrentene. Logistikkspesialisten ligger også på topp når det gjelder skreddersydde løsninger for direkte partier og håndtering av hastesendinger. Disse tingene hadde også innflytelse på Otto Olsens valg av Dachser som logistikkleverandør.
   – Foreløpig er vi veldig fornøyd med samarbeidet. Internettapplikasjonen eLogistic gir oss hele tiden oppdatert informasjon om hvor varene befinner seg på vei til oss. Slik kan vi planlegge en forutsigbar leveringstid av varene til våre kunder. Dette gjør vår arbeidshverdag enklere, poengterer Berg hos Otto Olsen.

Intelligente løsninger
Dachser har i flere år hatt leveranser til Otto Olsen for noen av de tyske leverandørene deres, men dekker nå fast 70 leverandører fordelt over 13 land i Europa – deriblant Danmark og Sverige. Bare i juni håndterte Dachser over hundre forsendelser for Otto Olsen, alt fra mindre kartonger til større partier på titalls paller.
   Men Otto Olsen hadde også visse spesifikke krav til logistikken. For eksempel var det viktig for dem at ha et velkjent ansikt, en fast medhjelper, og kontaktperson hos Dachser som står klar til å hjelpe hvis det brenner. En fast kontaktperson i kundeservice ble en del av avtalen.
   I følge Dachser er det essensielt å levere god kvalitet på transportene til Otto Olsen og andre kunder, med standardiserte produktløsninger etter kundens behov. Dette innebærer forutsigbare transittider og god service fra alle medarbeidere.

Kilde: mynewsdesk.com

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no