Hydrogen blir for dyrt
Ti skip, hvor målet er å seile utslippsfritt, har fått støtte fra Enova
for å kunne pilotere hydrogen og ammoniakk som drivstoff. Samtidig har fem
produsenter også fått støtte fra Enova for å etablere produksjon og
distribusjon av hydrogen til de samme skipene - i tillegg til andre kunder.
Risikoen øker nå for at tildelingene ikke kommer til nytte slik tiltenkt.
Eierne,
som ønsker å bygge de ti skipene og derigjennom pilotere ny teknologi og
skape grunnlag for grønn teknologiutvikling, tør ikke ta de nødvendige
investeringsbeslutningene. Risikoen er for stor. Enovas støtte som vil dekke deler
av merkostnadene ved bygging betyr mye, men de økte drivstoff kostnadene med
hydrogen som drivstoff – er i øyeblikket en «show-stopper». Hydrogenbasert
drivstoff er per nå to til fire ganger så dyrt som fossilt drivstoff. Differansekontrakter Differansekontrakter må innrettes
slik at myndighetene dekker prisforskjellen mellom grønt og fossilt
drivstoff. Kontraktene vil være tidsbegrenset frem til gapet mellom pris på
fossilt drivstoff inklusiv CO2 avgift og pris på hydrogenbaserte drivstoff er
lik. GSP/DNV har estimert at slike
kontrakter vil koste den norske stat i størrelsesorden 2-3 milliarder kroner
i støtte akkumulert frem til 2030. «Differansekontrakter er helt
nødvendig dersom regjeringen skal nå sitt eget mål om å halvere utslipp av
klimagasser fra innenriks skipsfart og fiske innen 2030. Og de er viktige for
å sikre norsk maritim næring konkurransefortrinn som leverandør av grønn
teknologi og tjenester, skape grønne arbeidsplasser, øke eksport og ta
internasjonal lederposisjon,» understreker Mjøs. Det haster De fem hydrogenknutepunktene, som
allerede har fått støtte fra Enova, ligger strategisk langs kysten. Fra
Glomfjord i nord, via Rørvik, Hitra og Florø til Kristiansand i sør. Da tildelingen ble offentliggjort
like før sankthans i fjor, var betingelsen at forarbeid og beslutning om
byggestart skulle være gjennomført innen sankthans i år, og at produksjon
skulle starte opp innen utgangen av 2024. Fristen for investeringsbeslutning
er senere utsatt med seks måneder. Men innføringen må skje nå. Ikke bare 10, men 40 Narve Mjøs fremhever også at antall skip som er «gryteklare», nullutslipps skip og hvor kun investeringsbeslutningene gjenstår – er om lag 40. Ikke bare de ti som allerede har fått Enova støtte. Også vareeiere, de som vil frakte
sine produkter med så lavt fotavtrykk som mulig deler utålmodigheten for å få
på plass differansekontrakter. Felleskjøpet er en av de store
vareeierne. Selskapet har en målsetting om å frakte så mye som mulig på skip
med så lavt klimautslipp som mulig. Det er et stort behov for nye
skip, ikke bare for å redusere utslipp, men også for å erstatte gamle
«kyst-travere» og dermed viktig infrastruktur som er i ferd med å råtne på
rot. Uten differansekontrakter i en
overgangsperiode er risikoen at det ikke blir bygging, eller at en bygger
nullutslippsskip som kommer til å gå på fossilt drivstoff. Alle de nevnte
skipene designes for å kunne gå på både grønt og fossilt drivstoff. Dersom pumpeprisen
for grønt er fire ganger høyere enn fossilt styrer kapteinene mot de «brune»
pumpene. |