Meny
02.09.2014

Hver tredje nordmann bruker anbudstjenestene på nett når de finner seg håndverker

SIFO (Statens Institutt for Forbrukerforskning) har funnet store endringer med overgang til internettbasert kontakt når folk skaffer seg håndverker. – Jeg er overbevist om at dette er et viktig marked og en viktig plattform i framtida, sier daglig leder i Norgeselektro, Eirik Skoglund.

Nå har Norgeselektro fått et godt forsprang på mange andre i elektrobransjen. I fjor fikk de 7000 henvendelser bare gjennom Mittanbud.no, den største av anbudsaktørene på Internett. Gjennom Mittanbud.no har de opparbeidet seg en stor kundemasse gjennom de siste to og et halvt årene.

Nesten fordobling
– For to år siden oppgav 18 prosent at de brukte en av de tre største anbudstjenestene. I dag er Mittanbud.no alene oppe i denne størrelsesorden, mens totaltallet er 32 prosent, altså nesten en tredel av alle nordmenn, sier Randi Lavik som er ansvarlig for SIFO-undersøkelsen.
  – Vi har ca. 100 evalueringer på Mittanbud.no med et gjennomsnitt på rundt 4,5 av 5 som toppkarakter. Disse gode tilbakemeldingene fra kundene våre er veldig bra for oss å vise til også når vi legger inn tilbud på jobber som ikke kommer fra Mittanbud.no, slår Eirik Skoglund fast.
  Skoglund bruker også Finn oppdrag og anbudstorget, men 75 % av jobbene får selskapet gjennom Mittanbud.no.

– Stor sukess
 Vi ville inn på et servicemarked vi ikke hadde så stor kunnskap om siden vi fra før mest har vært på nybyggmarkedet. Det har vært en stor suksess, slår Skoglund i Norgeselektro fast. De har kommet inn på Mittanbud-avtalen via sitt medlemsskap i Sikringen, fagkjeden for frie og uavhengige elektrikerbedrifter.
  – Dette er en lettere måte å skaffe seg tilbud fra flere relevante håndverkere på enn å ringe rundt eller skrive mailer. Via anbudstjenestene er det også lettere å måle tilbudene opp mot hverandre, slår Randi Lavik i SIFO fast.
  Skoglund har også et klart svar til de som mener anbudstjenestene er en svartebørs for useriøse håndverkere:
  – Faktisk er det motsatt. Gjennom evalueringsordningen får vi fort luka ut de ukyndige som også oftest driver ulovlig. Dessuten er jo anbudsportalene en opplysningsplass for forbrukerne som påpeker at svart betaling etc. er verst tenkelige løsning med hensyn til å kunne klage på arbeidet i etterkant osv. Det går ikke når du ikke engang har kvittering, påpeker Skoglund.

Mittanbud.no fosser fram
Daglig leder Håvard Bungum i Mittanbud.no gleder seg over at Mittanbud er desidert størst og har solid framgang. – Vår store fordel er alle evalueringene som tidligere kunder av håndverkerne legger igjen. Det er gull verdt for nye kunder, sier Bungum.
  I dag er det i gjennomsnitt sju tilbakemeldinger pr. håndverker på de mest brukte tjenestene hos markedslederen Mittanbud.no.
  Fortsatt foretrekker halvparten av oss å engasjere en håndverker vi kjenner fra før, men også her har det vært en nedgang fra 63 prosent til 50 prosent. Tips og råd fra venner og bekjente, generelle søk på nettet og annonser i aviser er også fortsatt en måte å finne seg hjelp til oppussing og reparasjoner på.
 

Færre klager
Nedgangen i henvendelser til Forbrukerrådet er på ca. 5 % fra 2012 til 2013. I 2010 henvendte cirka 4000 seg om håndverksaker, mens tallet i fjor var under 3700. Samtidig må det antas det at antall håndverksjobber har økt i perioden.


 31 000 evalueringer
Hos
mittanbud.no har forbrukerne nå lagt igjen 31 000 evalueringer, de fleste av dem positive.
  – Ja, vi må anta at slike evalueringer er av det gode, sier Ingeborg Flønes i Forbrukerrådet. Hun er direktør for forbrukerservice og følger godt med på utviklingen.
  – Antall henvendelser på håndverkstjenester blir færre år for år, i alle fall siden 2010. Cirka halvparten av henvendelsene er av generell art. Den andre halvparten er saker der forbrukeren har kommet opp i problemer etter å ha hatt håndverker på besøk, bekrefter Flønes.


« Tilbake

 CMS by Makeweb.no