Tips redaksjonen
07.03.2016

Helautomatisk overlegen ved distribusjon i bymiljø

Rudenstams Parti AB er en familiebedrift som driver engroshandel innenfor frukt og grønt, og som kjøper lokalt dyrkede og importerte varer som distribueres til detaljhandelen i Småland, Östergötland og Västergötland. Distribusjonen skjer med åtte egne Scania-lastebiler.

Et av de siste tilskuddene til bilparken er en Scania P250 DB 4x2 med Euro 6-motor og Allisons helautomatiske girkasse i 3000 Series. Ifølge Björn Segerberg, som er kjøretøyansvarlig i selskapet, er Allisons helautomatiske girkasser et selvsagt valg for bytrafikk.

450 000 km uten problemer
– Fordi kundedistriktet omfatter både nærområdet Jönköping/Huskvarna og byer litt lenger unna selskapet i Huskvarna, velger vi konfigurasjon av distribusjonsbilene etter hvilken type kjøring de er beregnet for, sier Björn Segerberg.
   – Vi har bare gode erfaringer med Allison-kassen i vår gamle Scania, som har gått 450 000 km uten at vi noensinne har hatt problemer med girkassen, og det forventer vi heller ikke å få med den nye Allison-lastebilen, sier Segerberg.

Lavtdrivstofforbruk
Segerberg følger nøye opp blant annet kjørelengde og drivstofføkonomi på alle de åtte bilene:      
   – Hver måned kan jeg konstatere at den gamle fordommen om at automatkasser er tørstere enn andre, er helt feil.
   – Sist måned viste det seg at den nye Scania-bilen med Allison-kasse hadde det laveste drivstofforbruket av alle, selv om den bare er kjørt i bytrafikk med mange flere start og stopp enn de andre lastebilene, som enten har manuelle eller automatiserte manuelle girkasser, såkalte AMT-er, sier Segerberg.

Flere fordeler
Allisons helautomatiske girkasser har Continuous Power Technology, som overfører mer kraft til drivhjulene enn noen annen kraftoverføringsmetode. Allisons automatkasser akselererer raskere enn manuelle eller automatiserte manuelle girkasser (AMT-er) og gir høyere gjennomsnittshastighet, noe som betyr flere lass hver dag, økt produktivitet og lønnsomhet.
   Sjåføren av den nye distribusjonsbilen heter Fredrik Gustafsson. Han har arbeidet hos Rudenstams Parti i seks år og hele tiden kjørt Allison-utstyrte lastebiler:
   – Jeg har en følelse av at jeg gjør distribusjonsrundene betydelig raskere takket være Allison-kassen. Den er helt overlegen i bytrafikken når man skal inn i trange gater og inntil lasteramper der man ofte bare har noen centimeter å gå på.
   I tillegg til at man raskt kommer i gang og akselererer uten å miste trekkraft under selve giringene, kan man ikke sammenligne manøvrerbarheten i lave hastigheter med andre girkasseløsninger, da du helt og holdent kan konsentrere deg om selve kjøringen, sier han.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1