Tips redaksjonen
19.12.2014

HUGIN AUV valgt av ledende survey-selskaper

De verdensledende survey-selskapene DOF Subsea fra Bergen, Fugro Geoservices fra Lafayette i USA, norske Northwest Maritime og brasilianske AXA Engehnaria Submarina har valgt HUGIN – en selvgående undervannsfarkost (AUV) fra Kongsberg Maritime – til sine offshore operasjoner.

– Vi er strålende fornøyd med at både nye og nåværende kunder har valgt HUGIN til sine offshore operasjoner. Vi opplever økt etterspørsel etter fleksible autonome undervannsfarkoster for avanserte kapasiteter som er skreddersydd for bestemte formål, som inspeksjon av rørledninger som er et marked i vekst. Kundene verdsetter også at vi leverer systemer med både høy ytelse og høy pålitelighet, som samtidig er modulære og lett å transportere, sier Geir Espen Schmidt, direktør for AUV-virksomheten i Kongsberg Maritime. 
   I oktober 2014 vil Kongsberg Maritime levere en ny HUGIN-farkost til Fugro Geoservices Inc. i Lafayette, Louisiana, USA. Fugros nye HUGIN opererer fra 10 til 4500 meters dyp og har en rekke konfigurasjoner med nyttelast som gjør at den kan utføre avanserte kartleggingsoppdrag og inspeksjoner. Den sofistikerte AUV-en er utformet for enkel frakt og operasjon fra ulike typer skip. Den pakkes i kasser og er enkel å sette sammen på stedet hvor oppdraget skal utføres. 

DOF Subsea utvider HUGIN-familien
Et annet selskap som nylig har bestilt nok et HUGIN AUV-system, er norske DOF Subsea AS fra Bergen. Dette vil bidra til deres voksende kapasitet innenfor havbunnskartlegging. Den nye farkosten kan gå ned til 3000 meters dyp og er utstyrt med en rekke sensorer som gjør den i stand til å utføre forskjellige oppgaver parallelt. Stinger-systemet for sjøsetting og for å ta ombord HUGIN etter endt oppdrag gjør at den kan operere fra skip med fribord på opptil 5 meter og i opptil sjø nivå 5 (sea state 5 tilsvarer 2,5–4 m bølger i røff sjø), noe som gjør den svært fleksibel i bruk. 
   – DOF Subseas nye HUGIN er svært fleksibel. Dette gir selskapet flere bruksområder for den nye farkosten, blant annet geofysiske surveys og inspeksjon av subsea-anlegg samt miljøinspeksjon. En annen viktig applikasjon er hurtig inspeksjon av gass og oljerørledninger.    
   Kongsberg Maritime har utviklet og kommersialisert funksjonalitet som gjør det mulig å inspisere rørledninger både med sidesøkende sonar, multistråle-ekkolodd og høyoppløselige kamera både ved å kjøre parallelt med rørledningen og direkte over. Samtidig kan HUGIN bruke sine miljøsensorer til å sniffe etter lekkasjer av metan og olje i vann. Den unike programvaren som gjør det mulig å kjøre HUGIN så nærme som 3 meter direkte over rørledningen, er et resultat av mange års utvikling som nå er kommersialisert, sier Schmidt. 

Enda to HUGIN-farkoster bestilt
Norske Northwest Maritime AS og brasilianske AXA Engehnaria Submarina har nylig fått levert to nye HUGIN AUV-systemer som er spesialkonfigurert for inspeksjon av rørledninger. Den første farkosten fraktes i container og er skreddersydd for inspeksjonsoppdrag. Dette inkluderer et eget system for sjøsetting og ombordtaking etter endt oppdrag, såvel som programvare for etteranalyse av innhentede data. Farkosten er utstyrt med en av verdens mest avanserte sonarer som gir akustiske bilder og sjøkart med meget høy oppløsning og stillbildekamera som gir georefererte høyoppløste stillbilder av undersjøiske rørledninger. Den andre HUGIN-farkosten vil leveres til Northwest Maritime og AXA senere i 2014 og har samme konfigurasjon for nyttelast. Rekkevidden er 3000 meters dyp. 

Kilde:news.cision.com

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1