HUGIN AUV valgt av ledende survey-selskaper
De verdensledende survey-selskapene DOF Subsea fra Bergen, Fugro Geoservices fra Lafayette i USA, norske Northwest Maritime og brasilianske AXA Engehnaria Submarina har valgt HUGIN – en selvgående undervannsfarkost (AUV) fra Kongsberg Maritime – til sine offshore operasjoner.
– Vi er
strålende fornøyd med at både nye og nåværende kunder har valgt HUGIN til
sine offshore operasjoner. Vi opplever økt etterspørsel etter fleksible
autonome undervannsfarkoster for avanserte kapasiteter som er skreddersydd for
bestemte formål, som inspeksjon av rørledninger som er et marked i vekst.
Kundene verdsetter også at vi leverer systemer med både høy ytelse og høy
pålitelighet, som samtidig er modulære og lett å transportere, sier Geir Espen
Schmidt, direktør for AUV-virksomheten i Kongsberg Maritime.
I oktober 2014 vil Kongsberg Maritime levere
en ny HUGIN-farkost til Fugro Geoservices Inc. i Lafayette, Louisiana, USA.
Fugros nye HUGIN opererer fra 10 til 4500 meters dyp og har en rekke
konfigurasjoner med nyttelast som gjør at den kan utføre avanserte
kartleggingsoppdrag og inspeksjoner. Den sofistikerte AUV-en er utformet for
enkel frakt og operasjon fra ulike typer skip. Den pakkes i kasser og er enkel
å sette sammen på stedet hvor oppdraget skal utføres.
DOF Subsea
utvider HUGIN-familien
Et annet
selskap som nylig har bestilt nok et HUGIN AUV-system, er norske DOF Subsea AS
fra Bergen. Dette vil bidra til deres voksende kapasitet innenfor
havbunnskartlegging. Den nye farkosten kan gå ned til 3000 meters dyp og er
utstyrt med en rekke sensorer som gjør den i stand til å utføre forskjellige
oppgaver parallelt. Stinger-systemet for sjøsetting og for å ta ombord HUGIN
etter endt oppdrag gjør at den kan operere fra skip med fribord på opptil 5
meter og i opptil sjø nivå 5 (sea state 5 tilsvarer 2,5–4 m bølger i røff sjø),
noe som gjør den svært fleksibel i bruk.
– DOF Subseas nye HUGIN er svært fleksibel.
Dette gir selskapet flere bruksområder for den nye farkosten, blant annet
geofysiske surveys og inspeksjon av subsea-anlegg samt miljøinspeksjon. En
annen viktig applikasjon er hurtig inspeksjon av gass og oljerørledninger.
Kongsberg Maritime har utviklet og kommersialisert
funksjonalitet som gjør det mulig å inspisere rørledninger både med sidesøkende
sonar, multistråle-ekkolodd og høyoppløselige kamera både ved å kjøre parallelt
med rørledningen og direkte over. Samtidig kan HUGIN bruke sine miljøsensorer
til å sniffe etter lekkasjer av metan og olje i vann. Den unike programvaren
som gjør det mulig å kjøre HUGIN så nærme som 3 meter direkte over rørledningen,
er et resultat av mange års utvikling som nå er kommersialisert, sier Schmidt.
Enda to
HUGIN-farkoster bestilt
Norske
Northwest Maritime AS og brasilianske AXA Engehnaria Submarina har nylig fått
levert to nye HUGIN AUV-systemer som er spesialkonfigurert for inspeksjon av
rørledninger. Den første farkosten fraktes i container og er skreddersydd for
inspeksjonsoppdrag. Dette inkluderer et eget system for sjøsetting og
ombordtaking etter endt oppdrag, såvel som programvare for etteranalyse av
innhentede data. Farkosten er utstyrt med en av verdens mest avanserte sonarer
som gir akustiske bilder og sjøkart med meget høy oppløsning og
stillbildekamera som gir georefererte høyoppløste stillbilder av undersjøiske
rørledninger. Den andre HUGIN-farkosten vil leveres til Northwest Maritime og
AXA senere i 2014 og har samme konfigurasjon for nyttelast. Rekkevidden er 3000
meters dyp.
Kilde:news.cision.com