Tips redaksjonen
11.03.2015

Grüne Woche har blitt en sentral møteplass

I løpet av de siste årene har den tyske messen Grüne Woche blitt en stadig viktigere møteplass for landbruket, reiselivsnæringen og matindustrien. I løpet av de ti dagene messen varte, besøkte en rekke representanter fra norsk næringsliv og organisasjoner den norske standen.

I løpet av messens første dager hadde et ti-talls grupper vært innom den norske standen for å få en omvisning og et måltid i restauranten, blant annet fylkesmannen i Oslo og Akershus, ASKO med en gruppe på drøyt 30 personer og Bondebladet med en gruppe på nær 50 deltakere. Onsdag 23. januar var det besøk av rundt 50 personer fra Oslo-regionen og Trøndelag som skulle delta på Region-konferansen som ble holdt i Berlin torsdag 24. januar.     
   Videre tok Innovasjon Norge – Hamburgkontoret med seg 25 tyske turoperatører til den norske standen for omvisning og lunsj.
   Blant gjengangerne av de besøkende var blant annet tyske Commerz Bank, som hvert år reserverer bord i den norske restauranten for en stor gruppe kunder. Prøvesmaking av akevitt inngår som en del av menyen, som serveres disse gjestene.  Også en rekke nordmenn som reiser ned på egen hånd, er faste gjester i den norsk restauranten.

Rørosmat vinner av BU-prisen 2014
Rørosmat vant Bygdeutviklingsprisen 2014. Prisen ble overrakt selskapet av landbruks- og matminister Sylvi Listhaug under messen. Sammen med prisen fulgte 250 000 kroner. – De nominerte til den nasjonale bygdeutviklingsprisen er alle av ypperste nasjonal klasse, for ikke å si verdensklasse. De er gode eksempler på nyskaping og kreativitet i og i tilknytning til landbruket, sa Sylvi Listhaug.
   – Rørosmat, som er blant den absolutte Norgeseliten innen lokalmat og reiseliv, er en verdig vinner, sa administrerende direktør i Innovasjon Norge, Anita Krohn Traaseth, i forbindelse med kåringen. Hun understreket at konkurransen om å gå til topps var tøffere enn noensinne. – Rørosmat er også en god representant for den spennende kreativiteten og nyskapningen som skjer i og i tilknytning til landbruket. Bedriften er uttrykk for at langsiktig strategisk samarbeid mellom bedrifter gir resultater, sa Traaseth.

Norske naturdelikatesser hedret
Multe, krekling og lam er råvarer fra norsk natur med lange tradisjoner. –Jeg er imponert over måten norske mathåndtverkere skaper nye smaksopplevelser, sa landbruks- og matminister Sylvi Listhaug, da hun delte ut tre Spesialitet-garantier under åpningen av Grune Woche i Berlin.
   Det var Multa AS fra Rolvsøy i Finnmark, Smaken av Røros og Nortura Thulefjord i Målselv i Troms som ble hedret med Spesialitet-garantien. Fra disse tre kommer produkter som singelfrosne multer, kreklingsirup og lammecarre. Stolt mat med unik smak, som nå har fått hedersbetegnelsen Spesialitet fra et uavhengig fagutvalg av mateksperter.
   – Interessen for mat med unik smak og lokal opprinnelse har økt sterkt de siste årene, og omsetningen satte ny rekord i fjor med 3,5 milliarder. Å dele ut Spesialitet-garantien til kvalitetsbevisste lokalmatprodusenter viser hvilket matmangfold vi har i Norge. Det bør inspirere flere matgründere, sa landbruks- og matminister Sylvi Listhaug da hun delte ut diplomer til de tre produsentene.
   Spesialitet-garantien er et informasjonsmerke for norskprodusert mat og drikke, basert på de beste lokale råvarene, særegne lokale oppskriftene og laget av stolte fagfolk. Merket tildeles av et uavhengig fagutvalg. Fagutvalget ledes av fylkesmann Lars Sponheim. Omtrent en tredjedel av de som søker om å bli vurdert opp mot Spesialitet-garantien kommer ikke gjennom det siste, trange nåløyet.

Grüne Woche 2015 ble arrangert i Berlin i dagene 16.–23. januar.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1