Tips redaksjonen
23.11.2015

«Grønne» varebiler på fremmarsj

Drøye året etter lanseringen er den elektriske Nissan eNV 200 er kjempesuksess. Flere og flere næringsdrivende får øynene opp for god økonomi og miljø-goodwill slike biler gir.

Eirik Nilsen, salgssjef nyttekjøretøy hos Birger N. Haug AS, er strålende fornøyd med utviklingen i salget – allerede i august ble salgstallene for fjoråret tangert og passert.
   Nissan som eneste merke har et komplett utvalg av elbiler, personbilen Leaf, varebilen e-NV200 og e-NV 200 Evalia med inntil syv seter – som henvender seg til dem som trenger en romslig bil med seter og stor lastekapasitet, for øvrig en bil uten konkurrenter pr. i dag.
   Nå skal det handle om næringsbil med elmotor. 
   – Håndverkere, cateringselskaper og sikkerhetsselskaper er blant kundene, og de er fornøyd. Vi har 50–60 prosent markedsandel på elektriske varebiler. Bilene har et fornuftig kostnadsbilde, bra bruksverdi og gir firmaet som velger biltypen, en «grønn» profil. For firmaer som holder til i Osloområdet, og som ikke kjører alt for langt daglig, er ikke rekkevidden noe problem. Dette er bybiler. Mange kjører ikke mer en pluss/minus ti mil daglig i jobb, og da er det perfekt. For dem som har behov for lengre rekkevidde enn det den elektriske varebilen kan tilby, har vi et fornuftig dieselalternativ, påpeker Nilsen.

Sparer 30 000 i året
Med en årlig kjørelengde på 20 000 kilometer viser regnestykkene opp til 30 000 kroner i besparelse årlig, sier Nilsen.
   – Drivstoffutgifter, vedlikeholdskostnadene og årsavgift er mye lavere enn for bensin- og dieselbiler. I tillegg kommer gratis bompasseringer og parkering. Og muligheten for å kjøre i kollektivfelt og spare tid. Og tid er penger.
   Nissan bruker CHAdeMO-standarden for hurtiglading, som er den mest utbredte. De har i tillegg tre andre måter å lade på, og som kan brukes hjemme. Valget avhenger av hvor mye man vil investere i nye strømkurser og annen infrastruktur for å vinne ladetid.
   Nilsen viser til gunstige leasingtilbud, at bilene er svært godt utstyr, og at varebilene kan innredes etter individuelle behov. Han er overbevist om at alt i alt er det totalen som selger – at bilen er så bra at flere og flere vil velge å kjøre stille, grønt og økonomisk.

Strøm til alle
Nissan e-NV200 er bygd på teknikken og plattformen fra Nissan Leaf, som har vist seg svært driftssikker. Ifølge selskapet kan de vise til en kundetilfredshet på 95 prosent, noe som er unikt i bilsammenheng.  
   Birger N. Haug AS og Nissan har lang og god erfaring med elektriske biler. Leaf kom på det norske markedet allerede i 2011 og ble umiddelbart en suksess.

Elektrisk flerbruksbil
Nissan e-NV200 Evalia er en versjon med bakseter. Dette er den første elektriske flerbruksbilen på markedet. Den henvender seg også til næringslivskunder som trenger å få med seg både passasjerer og bagasje.
   – Baksetet kan legges ned og frem, og da er lastekapasiteten stor, hele 3,1 m3, sier Nilsen.

Svanemerket vekter
Rolf Thorkildsen er daglig leder i Vektertjenester AS. Han er strålende fornøyd med sine Nissan-elbiler. De er rullende sparebøsser for hans firma. Vektertjenester AS har en flåte på syv biler, alle elektriske. Etter tre år med Nissan Leaf fornyes disse nå med e-NV 200.
   – Fordelen med e-NV 200 er plassen. Vi får med mer utstyr, og det er plass til hund i bilene, noe som er et behov i blant, sier Thorkildsen.
   Han forteller videre at han og medarbeidere opplevde noe rekkeviddeangst innledningsvis, men at de med erfaring, kursing og ved å legge opp ruter slik at det kan lades «smart», aldri har gått tom for strøm langs veien. Vi har satt opp egen ladestasjon, og dessuten er hurtiglader-strukturen i Oslo blitt bedre.
   – Skepsisen blant de ansatte snudde fort, og nå tror jeg ingen av de ansatte ville byttet.
   – V i kjører langt; 140–150km pr. bil hver dag, syv dager i uka, ca. 40–45 000 kilometer pr. bil pr. år.
   – Vi får goodwill, har faktisk som eneste vekterselskap blitt miljøfyrtårn med Svanemerke, og vi sparer godt over 500 000 kroner årlig i driftskostnader for vår helelektriske bilpark, inkludert besparelse for bompasseringer, som vi har mange av pr dag, målt mot å kjøre dieselbiler, slik vi gjorde før.  En vinn-vinn-situasjon, sier Rolf Thorkildsen – som også peker på den gode driftssikkerheten Nissan elbilene har utvist.

Elektrikere med elbil
Elektro Sivert AS på Stovner kjører som seg hør og bør elbil – og er overstrømmende fornøyd med Nissans elbiler Leaf og EV 200.
   – Vi er en bedrift med lange røtter og har alltid vært innovative. Vi satser på elbil og installasjon av ladestasjoner i Oslo og Omegn. Vår erfaring er at det er mulig å bruke elbil som servicebiler i Osloområdet, sier daglig leder Rune Lorentzen, som også legger vekt på profileringsverdien ved å ha elbiler med firmalogo synlig i bybildet.
   – Økonomien er god; vi sparer rundt 30 000 kroner pr. bil pr. år med en kjørelengde på 10–15 000 kilometer årlig. Den grønne linjen det viser, utstyrsnivå, lite støy og det faktum at vi aldri har hatt driftsstans med elbil, gjør at vi vil gå over til større andel elbiler fra Nissan. Foreløpig har vi tre elbiler i parken vår.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1