Tips redaksjonen
19.11.2019

Fremtidens tak er fylt med farger

I de seneste tiårene har hvitt, beige og grått vært det foretrukne valget når det kommer til innredning og design – ikke minst på kontorer og arbeidsplasser.

Men nå ser det ut som om fremtiden er mye mer fargerik. Det gjelder ihvertfall når det kommer til rommets femte vegg: taket.
   Spørsmålet om hvordan du skaper et godt arbeidsmiljø har mange svar. Innredningsdetaljer og farger kan alltid diskuteres, men de fleste i Skandinavia er enige om en ting og det er at taket skal være hvitt. Fargeekspert og innredningsarkitekt Sara Garanty mener at dette ikke trenger å være en selvfølge:
   - Hvitt er vanskelig å matche med andre farger. Jeg velger kun et hvitt tak om det er veldig høyt under taket. Hun forteller at det er flere som går for fargede tak i for eksempel restauranter. Der ønsker man å skape en intim og koselig atmosfære. Hun fortsetter: - Jeg pleier å kalle taket for den femte veggen. Det er like viktig med fargevalget her som på de andre veggene. Dette kommer selvfølgelig an på om det er et kontor, en skole eller om det er i det offentlige rom.

Standardløsningens tid er over
Kliniske og enkle rom har lenge blitt oppfattet som noe vi har trivdes i, men forskning innenfor neurobiologien har vist at dette ikke er tilfellet: - Mennesket kommer fra naturen og vi har det bra i et variert miljø. Det har blitt gjort mye forskning på hvordan farger påvirker oss, og det viser at det påvirker oss positivt.  Når det kommer til hvilke farger som passer inn i ulike kontormiljøer, så kommer det selvfølgelig an på hvilken type virksomhet man driver: - I en bank hvor man ønsker å skape tillitt og trygghet fungerer det bra med en dempet blå farge. I  mer kreative og innovative miljøer kan man for eksempel bruke rosa som er en mer lekende og inspirerende farge.

De nye trendene
Ifølge Sara Garanty ser vi to nye trender som signaliserer en lengsel etter naturen og et behov for forandring: - Jeg opplever en stigende etterspørsel etter blått, grønt og mørkebrunt. I tillegg ser vi en trend der man tenker på hvilke materialer som kan brukes i kombinasjon med klare og skrikende farger som koboltblå, oransje og ulike neonfarger.
   Leverandøren av akustiske himlinger, Rockfon, ser en tydelig tendens hos kundene som vitner om at de er klare for flere farger. Det er mange som i høyere grad tørr å slå seg løs og tenke mer kreativt: - Mulighetene er jo uendelige. Vår oppgave er å fokusere på innovasjon for å imøtekomme arkitektens krav og etterspørsel. Vi skal levere de beste løsningene og gjøre det mulig for kunden å skape sitt eget univers – både visuelt og akustisk. Lydmiljøet og innredningen skaper tilsammen den beste løsningen, avslutter produktutvikleren Jesper Wolff.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1