Tips redaksjonen
27.03.2014

Forvarming av bilen øker både sikkerhet og komfort

I vinterkulda er det mange dieselbileiere som fryser mye mer enn de behøver. Undersøkelser viser at det kan ta opptil en halv time å oppnå komfortabel kupétemperatur i en nyere dieselbil etter kaldstart.

– Dette kuldesjokket er det både enkelt og rimelig å unngå, sier salgssjef Arne Torvbråten i DEFA, den norske markedslederen på bilvarmesystemer.
  – En ting er hvor utrivelig, ergerlig og frustrerende det er å starte kjøringen i en iskald bil. En ganske annen sak, som er enda viktigere, er at dette også kan gå på sikkerheten løs. 
  En iskald sjåfør har mye dårligere forutsetninger for å reagere riktig og raskt nok i en kritisk situasjon. Kroppen bruker rett og slett all tilgjengelig energi på å kompensere for frysingen, og i denne fasen er risikoen for at uhell kan skje trolig mangedoblet, sier Torvbråten.
  Han minner også om hvor dyrt det kan bli å slurve med å rengjøre rutene skikkelig for is og snø. Forelegg for dette ligger nå på 2000 kroner – og er forholdet ekstra ille, blir også førerkortet inndratt for en periode.
  – Den enkleste og rimeligste måten å gardere seg mot denne situasjonen på er å montere elektrisk motorvarmer, gjerne med kupévarmer og batterilader i tillegg.
Da er man sikret rene vinduer, varm kupé fra man setter seg inn i bilen, og som en ekstra bonus sparer man omgivelsene for unødig store utslipp av skadelige avgasser, sier han videre. Han legger til at et elektrisk bilvarmesystem er en rimelig investering, uansett om man velger bare motorvarmer eller ”full pakke” med kupevarmer, batterilader og DEFA WarmUp Link.
  Appen DEFA WarmUp Link gjør det mulig å betjene DEFA WarmUp bilvarmesystem fra smarttelefon – Android eller iPhone (iOS). 
  – Dette betyr i praksis at det ikke spiller noen rolle om bilen står i Oslo og man selv er i Tromsø, Hamburg eller på Kanariøyene, for den saks skyld. Man kan uansett ”bestille” forvarming av bilen fra smarttelefonen og sette seg inn i en varm og komfortabel kupé når man har landet, fastslår Arne Torvbråten i DEFA.
  – Automatisk batterilading er dessuten blitt en stadig viktigere funksjon i bilvarmesystemet. Moderne biler får stadig flere strømbrukere. Samtidig er den norske gjennomsnittsturen bare noen kilometer lang og slett ikke lang nok til at bilen oppnår skikkelig driftstemperatur.
  I en varmkjøringsfase bruker folk gjerne ekstra mye ”krutt” fra klimaanlegget, oppvarming av speil og bakrute, varmeseter og – hos stadig flere – oppvarmet ratt og baksete.
Alt dette krever strøm, og det er ikke uten grunn at flatt batteri er en av de viktigste utrykningsårsakene for bilbergere som Viking, Falck og NAF vinters tid, fastslår Arne Torvbråten til slutt.

Kilde: mynewsdesk.com

[Tilbake]

 Makeweb 4.1