Tips redaksjonen
09.12.2016

Første ekspedisjonsskip i verden med helelektrisk på hybridteknologi

De to nye ekspedisjonsskipene til Hurtigruten, som blir utstyrt med helelektrisk hybridteknologi, skal hedre norske polarhelter og skal døpes «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen».

Hurtigruten har bestilt to nye ekspedisjonsskip med hybridframdrift fra Kleven i Ulsteinvik i Møre og Romsdal. De to første skipene blir levert i 2018 og 2019. Hurtigruten har i tillegg inngått en intensjonsavtale om levering av ytterligere to skip.
   – Nå går Norge i tet igjen, akkurat slik Amundsen og Nansen gjorde. Denne helt nye generasjonen av ekspedisjonsskip vil snu opp ned på hva gjester kan vente av en opplevelsesreise til sjøs. Med de nye hybridskipene kombinerer vi mer enn 120 års Hurtigruten-kunnskap med totalt nyskapende teknologi og design, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.
   Hurtigruten har bestemt seg for å døpe de to første skipene MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» etter to av våre mest innflytelsesrike polarpionerer.
   – 14. desember er det nøyaktig 105 år siden Roald Amundsen ble den første personen i verden til å plante flagget på Sydpolen, det er 128 år siden Fridtjof Nansen gikk på ski over Grønland, og det er 120 år siden grunnleggeren vår, Richard With, startet med opplevelsesturisme i Arktis. Hva er da mer passende og naturlig enn å døpe skipene etter disse foregangsmennene, sier Skjeldam.
   Skipene er designet av Rolls-Royce i samarbeid med anerkjente norske yacht-designeren Espen Øino.

Epokegjørende design
Med MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» setter også Hurtigruten en ny standard for innredning og gjesteopplevelser. Målet er å gjenskape atmosfæren fra epoken for de store oppdagelsesreisene innenfor en moderne ramme preget av kvalitet og komfort.
   Skipene får store observasjonsplattformer på flere dekk slik at gjestene kommer tettest mulig på naturen og dyrelivet. Seks av ti lugarer vil få egen balkong; to av ti blir suiter.
MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» får også tre restauranter med menyer som reflekterer råvarene og maten på reisemålene. Et eget bassengdekk inkluderer bassenger, boblebad og barer.
   – Vi tilbyr ikke cruise, vi tilbyr opplevelser. Derfor er dert viktig med løsninger og miljø som forsterker naturopplevelsene gjestene kan ta del i fra skipene og med skipene som flytende basecamp, sier Skjeldam.
   Interiøret skal speile farvannene skipene seiler i. Designen skal preges av førsteklasses kvalitet, men samtidig være upretensiøs. Materialene skal være inspirert av naturen og hovedsakelig være norske. Eventyrhungrige gjester kan vente seg å være omgitt av blant annet granitt, eik og bjørk og ull.

Bærekraftige og lydløse seilinger
MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen» bygges med ny og miljøvennlig hybridteknologi. Løsningene som velges, vil redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent. For første gang blir helelektrisk seiling med passasjerskip mulig. Allerede nå i den første fasen vil den nye hybridteknologien gjøre det mulig for Hurtigruten å seile helelektrisk i 15 til 30 minutter. Likevel er det den totale besparelsen som er viktigst. Teknologien, i kombinasjon med utforming av skrog og energieffektivisering ombord, reduserer drivstofforbruket og CO2-utslippet fra skipene med tjue prosent.
   – Vi er stolte av å ta en global lederrolle på klimakutt til sjøs, og vi gleder oss til å tilby gjestene våre å seile lydløst inn til iskanten i Arktis eller Antarktis, langs breddene av Amasonas, og til kommende spennende destinasjoner, sier Skjeldam.
   2018- og 2019-programmet for MS «Roald Amundsen» blir gjort kjent i november i år.
   Hurtigruten er den legendariske ruten langs norskekysten; originalen siden 1893. Hurtigruten tilbyr ekspedisjonsseilinger i Arktis, Antarktis, langs begge kystene av Sør-Amerika, og fra 2017 til arktisk Canada og Amasonas. Fra 2018 kommer nye unike destinasjoner på programmet. I alt 11 skip tilbyr opplevelsesreiser langs norskekysten – hver dag hele året.

Om Hurtigruten
Mot slutten av 1800-tallet var den 1250 nautiske mil lange kystlinjen mellom Bergen og Kirkenes en travel rute for transport med av alt fra dampskip til små jekter. Rutene var upålitelige, uregelmessige og gikk sjeldent om natten. Derfor var reisen mellom nord og sør både lang og krevende.
   Dette ønsket regjeringen å gjøre noe med. Derfor inviterte de rederiene til å legge inn et anbud på en fast rute mellom Trondheim og Tromsø/Hammerfest. På denne tiden var det bare 28 fyrtårn nord for Trondheim, noe som gjorde nattseilaser veldig risikabelt. Et selskap som viste stor interesse til tross for farene, var Vesteraalens Dampskibsselskap med kaptein Richard With i spissen.
   Virksomheten til Hurtigruten startet i 1893 da kaptein Richard Withs dampbåt DS «Vesterålen» ble satt inn i trafikk langs norskekysten fra Trondheim til Hammerfest og siden fra Bergen til Kirkenes. Fordi turen bare tok syv dager, fikk den navnet Hurtigruten.
   Richard With var en mann med store ambisjoner som også ville utforske mulighetene utenfor norskekysten. Allerede i 1896 transporterte han et prefabrikkert hotell fra fastlandet til Svalbard. Han plasserte hotellet utenfor Longyearbyen, på et sted som fortsatt kalles Hotellneset. Samme året etablerte han også «Sportsruten». Langs denne ruten gikk dampbåten DS «Lofoten» fra Hammerfest til Svalbard, med Otto Sverdrup som kaptein. Sverdrup skulle senere bli kjent for sine polarekspedisjoner med Fridtjof Nansen og skipet «Fram».
Dette markerte altså begynnelsen på Hurtigrutens eventyrlige og unike ekspedisjoner.      
   I dag er ikke destinasjonene lenger begrenset til Spitsbergen, men inkluderer også Island, Grønland og Antarktis. Hurtigrutens elleve skip frakter fortsatt gods og passasjerer langs norskekysten. Hver dag seiler et av skipene ut fra Bergen mot Kirkenes. Turen frem og tilbake tar 12 dager og blir ofte kalt «verdens vakreste sjøreise».

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1