Tips redaksjonen
25.09.2014

Flere unge tar blå utdanning

Antall skoleelever som vil ta fagbrev i akvakultur, er nesten tredoblet på fem år. – Etter noen års stillstand peker pila kraftig oppover, konstaterer Rolf Jørn Karlsen i Fellesforbundet.

Stadig flere unge ønsker å ta utdanning innenfor havbruk, viser tall fra rekrutteringsprosjektet Sett Sjøbein. Siden i fjor har antall søkere til akvakulturutdanning på videregående skole økt med over 40 prosent.
  – Havbruksnæringen har de siste ti årene utviklet seg til å bli en moderne, kunnskapsrik og høyteknologisk næring. Her er det et mylder av jobbmuligheter: Alt fra produksjon av fisk i merder, til forskning, til å analysere forbrukstrender i Japan, sier Rolf Jørn Karlsen, styreleder for Sett Sjøbein og nestleder for samfunnspolitisk avdeling i Fellesforbundet.
  – Det er på høy tid vi sier at vi har all grunn til å være stolte av denne næringen og hva vi har oppnådd gjennom disse årene, konstaterer Karlsen. 

– Et signal fra ungdommen
Under Cermaqs årlige bærekraftseminar på Litteraturhuset i Oslo tidligere i sommer snakket Karlsen om fremtidens arbeidsmarked. Mange arbeidsplasser kommer til å være ”blå”, fremholdt han.
 
– Når flere nå søker seg mot akvakultur, er dette et signal fra ungdommen om at havbruksnæringen er noe å satse på. Erfaringsmessig vet vi at ungdom ikke søker seg til bransjer og fag som ikke gir livslange karrieremuligheter. For faglærte finnes det også flere muligheter til videreutdanning, sier Karlsen. 

– Flere må bo på anlegg
Han oppfordrer havbruksnæringen til å gripe sjansen mens den er der. Innen 2030 vil norsk arbeidsliv nemlig trenge 120 000 flere faglærte enn i dag. Samtidig påpeker Karlsen at næringen fremdeles står overfor arbeidsmiljøutfordringer.
  – Deler av næringen flytter i stadig større grad ut på havet, og dette vil fortsette. Avstandene øker og flere må bo på anleggene. Å bo to-tre stykker sammen på et flytende anlegg i 12 dager i strekk har sine psykososiale sider, sier han. 

Kilde: Pressenytt

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1