Tips redaksjonen
27.08.2020

Fem år med digitalisering på seks måneder

Gjennom bevisst og aktiv satsing på digitalisering har Asker kommune beholdt kontrollen gjennom et svært vanskelig og utfordrende halvår.

ROBUST INFRASTRUKTUR. Den digitale infrastrukturen i Asker har bestått koronatesten. Foto: Asker kommune

Da covid-19 kom til Norge, ble Asker tidlig og hardt rammet. Flere innbyggere tok med viruset hjem fra vinterferien, og snart var det meste snudd på hodet.
Ole-Kristian Tangen, seksjonsleder for innovasjon og digitalisering i kommunen, skjønte at han var på vei inn i en tid utenom det vanlige.
   – Siden 12. mars har den digitale kulturen i kommunen flyttet seg fem år fram i tid. Både innbyggere og kommuneansatte har vært veldig fleksible og omstillingsvennlige. Dugnadsånden her i Asker er helt storartet, sier Tangen.
   Det har heller ikke vært noe å si på dugnadsånden hos de som jobber med IKT og digitalisering i storkommunen. På rekordtid rigget de opp 1400 nye hjemmekontor for de kommuneansatte, og totalt har opp mot 4000 ansatte jobbet hjemmefra. Tangen og hans kolleger har også sørget for etablering av en rekke nye digitale løsninger for å hjelpe kommunen med å takle viruset og den medfølgende krisa, og dette mens de selv stort sett har sittet på hjemmekontor selv.
   – Vi har selvfølgelig trent på kriser, men da står det ofte om timer. Denne krisen har snart vart i seks måneder. Vi sprinter ikke, vi løper maraton, sier Tangen, som konstaterer at Askers digitale infrastruktur har bestått en hard prøve. Nå gleder han seg til å dele sine erfaringer om digitalisering i krisetid under Digitaliseringskonferansen 2020, som går av stabelen 25. august.

Bedre smittesporing
Kommunens smittesporere er blant de som har fått nyte godt av lyndigitaliseringen. Sammen med KS, Universitetet i Oslo og en håndfull andre kommuner står Asker bak en digital løsning for smittesporing som gjør det enklere og mindre ressurskrevende å spore smitte og følge opp innbyggere i karantene.
   – Denne løsningen kom svært godt med i sommer, da flere av våre innbyggere befant seg på Hurtigruten da det brøt ut koronasmitte om bord. Heldigvis nådde ikke utbruddet Asker denne gangen, sier Tangen.

Fanger opp sårbare unge

Asker kommune var den aller første kommunen til å ta i bruk Nasjonal portal for bekymringsmeldinger, som ble lansert av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet i april i år. Dette er en løsning Tangen gjerne skulle hatt på plass før nedstengningen av samfunnet var et faktum.
   – Det er ingen hemmelighet at en del barn og unge ikke har det greit hjemme. Disse kom i en ekstra sårbar posisjon i vår, da skolene og barnehagene stengte og de måtte sitte hjemme. I slike tilfeller er portalen for bekymringsmeldinger et ekstra viktig verktøy. Nå er den i alle fall oppe og går i kommunen, og om det skulle komme nye restriksjoner vil den være svært god å ha, sier han.

Digitale kommunestyremøter
Digitaliseringen omfatter også lokalpolitikken i den nysammenslåtte storkommunen. En avansert videokonferanseløsning gjør det mulig å avholde kommunestyremøter og andre politiske samlinger uten at smittevernreglene brytes.
   – Dette har jevnt over fungert ganske godt, selv med lange talelister og mange voteringer. For lokaldemokratiet er det viktig at disse politiske prosessene får gå sin gang, koronavirus eller ei, sier Tangen, - som legger til at kommunestyremøtene trolig kommer til å gå tilbake til sitt vanlige format i løpet av høsten, men selvsagt i henhold til de til enhver tid gjeldende smittevernsbestemmelser.

Robust utgangspunkt
Ifølge KPI-undersøkelsen 2020 ligger Asker kommune godt over snittet når det kommer til digitalisering og kvaliteten på den digitale infrastrukturen.
   – Vi har en robust digital infrastruktur, og det er ingen tvil om at den har vært nyttig for kommunen gjennom denne utfordrende tiden. Samtidig har vi mer å gå på, for eksempel når det kommer til å integrere den digitale infrastrukturen med andre samfunnskritiske områder, sier Tangen.

Kilde: Pressenytt

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1