Tips redaksjonen
11.03.2015

Digital visualiseringsteknikk i medisinutdanningen

Sectras visualiseringsteknikk tas i bruk innenfor legeutdanningen ved et søramerikansk universitet. Universitetet Atenor Orrego Private University (UPAO) i Peru har investert i en IT-løsning med fem visualiseringsbord fra Sectra for medisinsk utdanning.

Med 3D-visualisering av virkelige pasienttilfeller vil studentene få økt forståelse for kroppens anatomi og funksjoner og variasjonen mellom individer. De får også bedre kunnskap om uvanlige sykdomstilfeller. UPAO blir det første universitetet i Sør-Amerika som vil bruke Sectras visualiseringsbord i sin medisinske undervisning.

Forsterker innlæringen
– Sectras avanserte teknikk kommer til å forsterke innlæringen for studentene våre, sier dr. Katherine Lozano, som er sjef for Simulation Center ved UPAO. De interaktive visualiseringsbordene vil gi studentene våre mulighet til å oppdage nye måter å tenke på. De får tilgang til en mengde virkelige pasienttilfeller, noe som gjør at de lett kan gjenta virtuelle obduksjoner og disseksjoner om og om igjen. Sectras løsninger for medisinsk utdanning benyttes ved utdanningen av helsepersonell og veterinærer i mer enn 20 land i Europa, Nord-Amerika, Midt-Østen og i Sørøst-Asia. Sør-Amerika er et voksende marked, der det gjøres betydelige investeringer i den medisinske utdanningssektoren. Sectra har etablert partnerskap på flere søramerikanske markeder, for eksempel Brasil, Ecuador og Peru og arbeider med å etablere ytterligere partnerskap i regionen. 

Sectras produkter for medisinsk utdanning
Sectra selger produkter og tjenester som gjør det mulig å arbeide interaktivt med tredimensjonale bilder av menneskekroppen i ulike bildevisningssystemer, for eksempel visualiseringsbord, projektorer og 3D-printere. 3D-bildene tas med moderne datatomografi- eller magnet resonanskameraer. Studentene kan enkelt zoome inn, rotere eller «skjære» i den visualiserte kroppen uten å bruke skalpell eller forstørre kroppen. Det betyr at de samme bildene kan benyttes om og om igjen, og at studenten for eksempel kan studere ulike sykdommers innvirkning på anatomien på en måte som ikke tidligere var mulig i undervisningen. En unik funksjon ved visualiseringsbordet er at hvert enkelt universitet kan hente inn og skape egne undervisningsbilder fra sin kliniske virksomhet i tillegg til de programmerte bildene som følger med bordet.
   Visualiseringsbordet er utviklet i samarbeid med Linköpings Universitet.

[Tilbake]

 Makeweb 4.1