Tips redaksjonen
04.03.2016

Dieselrens avgjørende for å holde dieselmotoren optimal

Relekta lanserer Orion 262 og Orion 263. Det er kraftige rensemidler som rengjør dyser og øvre del av sylindrene.

– Dagens dieselmotorer med avanserte dieselinnsprøytingssystemer, krever vedlikehold, sier markedssjef Terje Tjelland i Relekta. 
   – Tester viser at disse mer komplekse systemene har høye krav til at dysene holdes rene og innsprøytingssystemet fri for avleiringer. Den viktigste årsaken til at dieseldysene tetter seg, er drivstoffet. Dysene er utsatt for høye temperaturer, og det fremmer dannelse av avleiringer, forklarer han.
   Det kan gi ujevn tomgang, problemer ved start og økt drivstofforbruk. Ubrent drivstoff i form av partikler som passerer gjennom eksosen, produserer ikke bare ubehagelig røyk, men også giftige gasser. I tillegg forkorter de levetiden på dyre katalysatorer i avgassanlegget.
   – Vi har nå lansert Orion 262 og Orion 263. Det er kraftige rensemidler som rengjør dyser og øvre del av sylindrene. Orion 263 er en såkalt one-shot-behandling, sier Tjelland. – Den helles i tanken og fjerner uønskede avleiringer og gjenoppretter optimal funksjon raskt. For å holde innsprøytingssystemet optimalt, anbefaler vi jevnlig bruk av den andre rensen – Orion 262. Da opprett¬holdes et rent og effektivt drivstoffsys-tem. Det hindrer at ventilene set¬ter seg fast under oppstart og ved kuldegrader.
   Relekta opplyser at Orion dieselrensemidler sikrer en lettere start og beskytter mot skader. Begge midlene oppgis å gi 100 prosent vannseparasjon, og antikorrosjonsegenskaper hindrer dannelse av rustpartikler som kan tette filtre og gi uønsket slitasje.
   – Orion 262 og 263 er tilpasset Euro 5- og 6-motorer, men kan også benyttes til eldre dieselsystemer, avslutter Tjelland.
   Orion 262 og 263 markedsføres i Norge av Relekta AS.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1