Meny
08.01.2019

Der ingen skulle tru, at nokon kunne ... grave

Med wire i full spenn klorer den seg fast i det stupbratte underlaget. Nær sagt intet terreng er umulig. Når denne edderkoppen av en gravemaskin er ute på oppdrag vekker den oppsikt. Menzi Muck er navnet. Ingen over – ingen ved siden.

Av: Leslie Henriksen
 
De verdensledende klatregravemaskinene fra Menzi Muck leveres fra 2 til 12 tonn. Fabrikken, som er 100 % eid av det sveitsiske konsernet Menzi Muck AG, har både hovedkontor og produksjon i den lille byen Kriessern, nær grensen til Østerrike.

Oljemengden bestemmer

Foruten løftekraft, hydraulikkapasitet og fleksibilitet, kan Menzi Muck-maskinene vise til ekstreme prestasjoner. Denne klatrende gravemaskinens spesielle egenskaper er basert på et sofistikert høyteknologisk chassis og en patentert bom.
   – Jo større oljemengde som pumpes fra oljereservoaret og gjennom de tre hydraulikksystemene, jo større og kraftigere redskap kan gravemaskinen håndtere. Det er derfor ikke uvanlig at en 12-tonns Menzi Muck kan bære utstyr som normalt sett monteres på en 23,- 25- og til og med 30-tonns konvensjonell maskin, opplyser Truls Østerud, daglig leder for Menzi Muck Scandinavia AS.
Menzi Muck-maskinene favner mange ulike modeller.
   – I dag selges det totalt ca 120–130 enheter i året fra fabrikken i Sveits. Av disse går 4-5 % hit til Skandinavia. Modellene M540 og M545 er på verdensbasis de mest solgte modellene. Begge er 12-tonnsmaskiner med like store hjul i begge ender, mens forskjellen på de to er at M545 har sving på alle fire hjul, M540 har kun sving på forhjul, forteller Østerud.

De gode 70- og 80-årene
I 70- og 80-årene var maskinene enkle og rimelige og passet en bredere kundegruppe.
   – Utover 2000-tallet har maskinene blitt voldsomt mye sterkere, raskere og utstyrt med elektronikk som gjør at de kan samkjøres med praktisk talt alt av utsyr. Resultatet har blitt økt pris og smalere kjøpegruppe, men til gjengjeld mer spesialisert og tilpasset kunden, konkluderer Østerud.
I dag selges det rundt fem maskiner i året i Skandinavia.
   – Det er også målsettingen videre. Vi skal ikke bare selge utstyr, men også ta godt vare på en stabilt voksende kundegruppe, legger han til.
I følge Østerud har ikke Menzi Muck Scandinavia som hovedmål å tjene mest mulig pr omsatt krone, men at det er et vel så stort fokus på å holde salg av maskiner og deler i gang.
   – Dette for å sikre en jevn og god ordretilgang på fabrikken, påpeker Østerud, og fortsetter: – Tette bånd til morselskapet sikrer en veldig god oppfølging fra Sveits. Dette er en absolutt nødvendighet ved salg av såpass kapitalkrevende utstyr.

Service-samarbeid

Menzi Muck Scandinavia samarbeider med flere bedrifter i Norge om service på maskinene.
   – Vi fortrekker å samarbeide med små enkeltpersonforetak, da disse er vant til å klare seg selv, og må være svært dyktige for å overleve i den harde konkurransen. I tillegg har de gjerne den fleksibiliteten vi er på jakt etter. I Sverige jobber vi etter samme modell, forteller Østerud.
   – Dette er en litt ny måte å tenke på, men har gitt et kjempegodt resultat for oss. Vi er alltid på utkikk etter folk som er interessert i det vi driver med. Er entusiasmen stor nok, kommer alltid lærdommen og kyndigheten etter hvert, bare grunnlaget er godt nok.
   Østerud selv har 15 år i faget som reparatør og har en egen fullt utrustet servicebil.
   – Jeg deltar på alle relevante kurs og holder meg på den måten oppdatert på alt jeg trenger. Dette er veien å gå for å selge disse maskinene. Man må kjenne både markedet, produktet og hvilket utstyr som bør brukes hvor. Det er helt avgjørende, sier Østerud bestemt.

Bratt oppdrag i Vikersund-bakken

På spørsmål om typisk utstyr, bortsett fra skuff og klyper som er vanlig for enhver gravemaskin, trekker Østerud frem boretårn, som er blitt veldig populært spesielt til rassikring, samt slåmaskiner/kantslått. – Sistnevnte brukes mye langs vei, jernbane, slalåmbakker og under kraftlinjer for å slå ned vegetasjon, utdyper han. Tømmerhogst-aggregater er også brukt, men er ikke typisk for Norge.
   Østerud mener at god framkommelighet og stor hydraulisk kapasitet gjør Menzi Muck suveren på denne type jobber. – Vikersund-bakken er et godt eksempel, der en av våre maskiner var på jobb i unnarennet for å senke kulen iht de nye FIS-kravene. I flere uker jobbet den robuste hardtarbeidende doningen i løsmasser i 78 % stigning, eller 38 grader om du vil.
   Han forklarer videre at i slike ekstreme skråninger kommer det regulerbare understellet til sin rett: – Kroppen på maskinen står nesten rett, men beina tar opp ujevnhetene i underlaget. Maskinen sikres med helautomatisk vinsj på understellet. Ønsket tonn trekkraft justeres i displayet inni hytta, og maskinen sørger selv for å holde wiren stram. Det brukes samme system som ankerkjetting på store skip. Vinsjen jobber mot en lastcelle som kjenner hvor mye den trekker med, og wiren reguleres automatisk inn og ut. Dermed får man en konstant last på wire etter hva fører ønsker.  

Ny modell slippes i 2019
På fabrikken i Sveits er det til enhver tid nytt utstyr under utvikling. For to år siden ble modell M2 på 6,5 tonn lansert, en maskin som er spesielt tilpasset frakt med små helikoptre, det vil si med lasteevne opp mot 1200–1300 kilo.
   – Våre maskiner kan enkelt deles i flere moduler og her spares det store fraktutgifter med helikopter, fremholder Østerud. – Dette benyttes ofte ved utbygging av kraftnett og kraftstasjoner, naturreservater, turstier og verneverdige hytter, supplerer han.
   Neste år lanserer Menzi Muck en ny modell. Den skal avdukes på verdens største anleggsmesse, Bauma 2019 i München.
   – Den bygger på tidligere modell M5, som er vår største. Det eneste jeg kan si er at den skal hete Modell X, avslører daglig leder Truls Østerud avslutningsvis.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no