Tips redaksjonen
01.05.2016

Den nye Silkeveien

Få handelsruter i verden er like myteomspunnet som Silkeveien. Den drøye 11 000 km lange ruten mellom Kina og Europa opplever en ny vår som et alternativ til fly- og sjøtransport. Dachser er ett av selskapene som sender varer med tog. Deretter går varene videre i stykkgodsnettverket på veien, og selskaper som Wilo SE i Dortmund høster fruktene.

Wilo SE produserer pumper og pumpesystemer som leveres over hele verden, og i november 2015 stod de overfor en utfordring. Fabrikken i Qinhuangdao i Kina var for sene med å levere pumpemotorer til anlegget i Dortmund, og de rakk ikke å få sendt dem med båt. Det hastet ikke så mye med å få levert motorene at det var aktuelt å sende dem med fly.
    Wilo ba om råd fra Dachser, som rådet dem til å prøve noe nytt. For første gang sendte selskapet produktene sine med godstog langs den nye Silkeveien. Men det var ikke første gang logistikkpartneren deres gjorde det. Mange av Dachsers kunder bruker LCL-containertjenesten mellom Kina og Europa regelmessig.

Fra øst til vest på 17 dager
Først organiserte Dachser Air & Sea Logistics Shanghai henting av pumpemotorene, og deretter ble de fraktet over 1000 kilometer med lastebil fra Wilos fabrikk til Zhengzhou. Der ble varene lastet inn i en LCL-container. Togoperatøren mottok containeren på terminalen, og reisen langs den nye Silkeveien kunne begynne. Togets rute går gjennom Kina og Kasakhstan, og deretter går ruten gjennom Russland og Hviterussland før varene ankommer distribusjonssenteret i den polske byen Malaszewicze. Dette er et alternativ til Den transsibirske jernbane, som går gjennom Manchuria før den krysser hele Sibir. På grunn av forskjeller i skinnegangene på ruten, måtte containeren bytte tog to ganger. Ved ankomst på stasjonen i Hamburg organiserte Dachser tollbehandlingen for Wilo samt videre transport i Dachsers eget stykkgodsnettverk og levering til Wilo i Dortmund med en lokalsjåfør. Dachser kaller denne prosessen med koordinering mellom forretningsområder for «interlocking».
   – Det tok bare 17 dager fra toget gikk fra Zhengzhou til varene var levert hos Wilo i Dortmund, forteller Alexander Nowroth, Business Development Manager Industrial, som har ansvaret for Wilo hos Dachser Air & Sea Logistics. Antonio Rodrigues, Group Inbound Logistics hos Wilo har planer om å bruke tog også i fremtiden på grunn av miljøfordelene. Flyfrakt ville ført til minst 13 ganger større CO2-utslipp.

Gamle handelsruter med ny teknologi
Den nye våren for godstog mellom øst og vest er basert på den gamle silkevei-filosofien, og den fører til at Kina kan utvikle ny internasjonal virksomhet ved hjelp av de åtte jernbanestasjonene som betjener denne ruten. Ting har forandret seg etter den kalde krigen, og i dag er ruten trygg, pålitelig og transparent: – Togene er vanligvis i rute, og togoperatørene leverer statusrapporter minst én gang om dagen slik at du kan spore godset ditt ved hjelp av GPS, sier Helmut Lustinetz, leder for Global Partner Management hos DACHSER Air & Sea Logistics.
   Med hensyn til volum er naturligvis jernbanen et nisjeprodukt sammenlignet med sjøtransport. Men det kan likevel være lønnsomt når frakttiden er viktig (14 til 16 dager sammenlignet med 38 til 45 dager ved sjøtransport), men ikke viktig nok til å vurdere flytransport, som bare tar 3 til 6 dager. Derfor forventer eksperter en betydelig økning i bruken av denne ruten i løpet av de neste årene. Dette vil bli et nytt og moderne kapittel i historien om Silkeveien.

Kilde: Dachser

[Tilbake]

 Makeweb 4.1