Meny
27.07.2017

Color Line med verdens største hybridferge – nå nominert til Next Generation Award

På Nor-Shipping-messen som arrangere på Lillestrøm i dagene 30. mai til 2. juni, premieres innovasjoner og nyvinninger innenfor den maritime industrien. Finalistene til 2017 Energy Efficiency og Next Generation Awards er nå klare, og blant dem er Color Line, som vil bygge verdens største hybridferge og sette den inn i trafikk på strekningen Sandefjord–Strømstad fra 2020.

Fergen blir en plug-in hybrid der batteriene lades via en strømkabel med miljøvennlig strøm fra eget landstrømanlegg eller lades om bord fra skipets generatorer. Den nye fergen inngår i anbudskonkurransen om tildeling av seilingstider i Sandefjord havn, og byggingen forutsetter at Sandefjord kommune tildeler 10-avgangen til Color Line.
   Fergen med arbeidsnavnet Color Hybrid vil ha nesten dobbel kapasitet som M/S Bohus, som etter planen skal erstattes av det nye skipet. Fergen vil ha full batteridrift inn og ut fjorden til Sandefjord. Den vil derfor ikke gi utslipp til luft av skadelige miljøgasser eller nitrogen- og svovelforbindelser i dette området.
   Verdens største plug-in hybridferge vil være 160 meter lang og ha en kapasitet på 2000 passasjerer og 430–500 biler. Skipet vil gi betydelig økt kapasitet på strekningen mellom Norge og Sverige og vil representere et utvidet og forbedret servicetilbud om bord for en ny og bedre reiseopplevelse.
   I tillegg til Color Hybrid er tre skipsmodeller nominert til prisen Next Generation Award. Fire er nominert til prisen Energy Efficiency Award.

Energy Efficiency Award
Cruiceskipet Harmony of the Seas har gjennomført hele 89 forskjellige endringer for å øke energieffektiviteten om bord. Endringene, som har gjort skipet 25 prosent mer effektivt, omfatter blant annet fremdriftssystemet, maskin og kraftytelsen, systemet for energigjenvinning og VVS-installasjonene.
   Seaspan Swift er de første av to innovative ro-pax-ferger (bil-/passasjerferger) med fremdriftssystem basert på LNG/Hybrid fra med Wärtsiläs dual fuel-motorer. Skipene er designet av VARD Marine i Canada og bygd i Tyrkia. Fergene kan romme 60 trailere, Det innovative fremdriftssystemet gir redusert utslipp av drivhusgasser, og en endring av skroget på skipene gir i tillegg en effektivitetsøkning på 14 prosent.
   Seri Camellia er en LNG-tanker som tilhører MISC Berhad, Malaysia. Skroget er forsterket ved en spesiell konstruksjon samtidig som bruken av stålmaterialer er redusert. Et to-trinns vannoppvarmingssystem gjør det mulig med varmegjenvinning, noe som innebærer en effektivitetsøkning på 13 prosent sammenlignet med konvensjonelle dampturbiner.
   Venture Joy er en såkalt Handysize bulker designet av Deltamarin for Hamburg Bulk Carriers, Tyskland. Skipet har et optimalisert skrog og fremdriftssystem som bidrar til en reduksjon i CO2-utslipp på 30–40 prosent i forhold til andre skip av denne typen.

Next Generation Award
Den danske skipsdesigneren Knud E. Hansen har designet tre typer containerskip. Det ene er av typen 2,000teu, som er beregnet på havner med grunt vann der det har vært vanlig å benytte propeller med liten diameter. Designen er her erstattet med en kombinasjon av faste propeller og såkalt contra-rotation azipod. Den andre båten er av typen 3,800teu, som er beregnet på havner med dypere vann og er konstruert med dual-fuel power plant. Den tredje typen er en innovativ trimarankonstruksjon (3,000teu) som løser problemet med håndtering av last i forbindelse på smale og høye skip, noe som gir større hastighet og en bedre cargo mix.
   En olje- og kjemikalietanker fra Sirius Shipping, Sverige, er konstruert for lavt drivstofforbruk og stor lastekapasitet. Skipet, som drives av en mellomhastighets dual fuel-maskin, har en rekke innovative løsninger, blant annet et avansert generator- og propellsystem, noe som til sammen er drivstoffbesparende,
   Dieselfergene Tycho Brahe og Aurora fra HH Ferries, Sverige og ABB, BU Marine & Ports, Danmark skal konverteres til eldrift. De vil bli verdens største utlsippsfrie elektriske ferger. En automatisert ladestasjon på hver ende av fergestrekningen, levert av ABB, vil sørge for strøm. Batteristyrken på hver av fergene vil bli 4,160 kWh. Ombyggingen inkluderer batterier, et energilagringssystem og Onboard DC Grid-teknologi.

Internasjonalt, maritimt møtepunkt gjennom 50 år
Nor-Shipping har vært samlingspunkt for den maritime næringen i 50 år. Her møtes nøkkelpersoner innenfor shipping og skipsindustrien for å vise seg frem, for å orientere seg om nyheter, for å inngå avtaler og bygge nettverk. På 22 500 kvadratmeter i 6 utstillingshaller vises noe av det beste og siste innenfor maritim teknologi og maritime løsninger. Det omfatter blant annet skipsbygging, maskiner og fremdriftssystemer, service, logistikk, IT, navigasjon og sikkerhet og redning. Det ventes besøk fra mer enn 80 nasjoner til Nor-Shipping 2017.   

Program
Mandag ettermiddag vil det blir mottakelse i Oslo rådhus ved ordfører Marianne Borgen. En halvtime senere starter Mission to Seafarers’ charity run (MtS), verdens ledende maritime veldedighetsprogram, i form av et 5-kilometersløp i Oslo sentrum.   
   Deretter følger Nor-Shipping RC Boatrace fra Tjuvholmen og International Networking, et bli kjent-arrangement, også dette på Tjuvholmen.
   H.K.H. kronprins Haakon vil åpne Nor-Shipping 2017 tirsdag 30. mai, der hovedtemaet er Catalyst for Change. Prominente gjester og nøkkelpersoner innenfor den internasjonale maritime industrien vil holde innlegg, det blir paneldiskusjoner og utdeling av priser. H.K.H. kronprins Haakon vil dele ut prisene Energy Efficiency Award, Next Generation Award og Young Entrepreneur Award, og næringsminister Monica Mæland vil dele ut prisen Ship of the Year 2017.
   Gjennom de fire dagene som messen varer, blir det avholdt en rekke seminarer og såkalte Disruptive Talks, timespresenatsjoner i utstillingshallene, der talerne vil fokusere på høyteknologi, aktuelle konsepter og maritime game changers. Disse er åpne for alle.
   Onsdag kveld arrangeres det tradisjonelle og populære Nor-Shipping BBQ på DNV GL Park, Høvik. Nor-Shipping Regatta og After Sail Party finner sted på avslutningsdagen, fredag 2. juni.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no