Tips redaksjonen
11.03.2015

Bygger Nordens største bobil-hotell

Før sommeren 2014 skrev vi om at Nordens første bobil-hotell skal bygges i Vestfold. Nå er byggingen godt i gang, og 1. mai kan norske bobiler sjekke inn på hotellet. Anlegget utgjør 10000 kvadratmeter fordelt på to etasjer.

Hotellet bygges ved E18, fem kilometer utenfor Tønsberg sentrum. Anlegget får plass til 300 bobiler. Bak prosjektet står Askjems Camping-Center AS, som selv holder til på naboeiendommen.
   – Dette blir et nytt og unikt tilbud til folk som trenger lagringsplass til bobilen. Parkering kan være en utfordring for mange, ikke minst for dem som bor i leilighet eller rekkehus i byer og tettbygde strøk. Dette problemet løser vi nå for kundene våre, sier daglig leder Odd Askjem.
   Hotellet blir et helårs, innendørs parkeringsanlegg, der man kan kjøre inn og ut hver dag. Kundene kan også kjøpe ekstratjenester som service og klargjøring av bobilen, og om ønskelig få lastet opp kjøleskapet med ferskvarer den dagen ferien begynner.
   Den vanlige bilen settes igjen på parkeringsplassen mens bobilen er i bruk.
   – Nå får vi daglige forespørsler fra nye kunder, og mange plasser er allerede booket. Signalene er tydelige på at dette er et tilbud som treffer mange. Vi har jobbet med prosjektet i flere år og gleder oss veldig til å åpne dørene om drøyt tre måneder, sier Askjem.

Ny omsetningsrekord
Omsetningsmessig har Askjems Camping-Center lagt bak seg et rekordår. Vestfold-bedriften solgte bobiler og campingvogner for 191 millioner kroner i 2014.
   – Det er det høyeste salget noensinne i firmaets 45-årige historie. 300 bobiler og 160 campingvogner ble levert ut, sier Odd Askjem.
   Tallene omfatter både nye og brukte kjøretøy. Økende bobil-interesse også hos yngre familier har gitt bruktomsetningen et løft.
   – Omsetningstoppen kommer i et år da det ellers har buttet litt for bransjen. Totalt ble det registrert 2527 nye bobiler i fjor. I 2013 ble det registrert 2841 nye enheter, sier Askjem, som inntil nylig også var president i Norges Caravanbransjeforbund.

Lettere bobiler
Etterspørselen er økende i den letteste vektklassen inntil 3,5 tonn. Dette har produsentene tatt hensyn til, ifølge Askjem.
   – Når man ser på modellutvalget for 2015, kan vi gjerne si at bobilen har vært på slankekur. Stikkordene er lettere materialer og smartere konstruksjoner.
Vektgrensen på 3,5 tonn har stor betydning for å kunne nå et større og yngre publikum. De som er født etter 1972, må ta sertifikat for liten lastebil for å kunne kjøre bobil, som er tyngre enn dette. Tyngre biler er dessuten pålagt en årlig EU-kontroll og har dyrere bompengeavgifter.
   – Et bredere utvalg av de litt mindre by-bobilene er også en klar markedstrend. De er gjerne kortere enn 6,4 meter og ikke bredere enn 2,10. Dermed blir det lettere å legge turen innom storbyer med begrenset parkeringsplass, sier Odd Askjem.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1