Tips redaksjonen
02.09.2014

Bosch gjør nye biler mer økonomiske

Moderne motorteknologi kan redusere drivstoffregningen betraktelig. Start/stopp-funksjon, friløpsfunksjon, forutseende navigasjon og andre verktøy for å holde hastigheten så konstant som mulig sparer drivstoff for hver kjørte meter. Bosch har en rekke forslag til forbedringer som gjør kjøringen mer økonomisk.

 

Drivstoffbesparende funksjoner behøver ikke alltid være dyre. Mye av teknologien, bl.a. start/stopp-systemet, er allerede standard på mange modeller, mens andre teknologier som automatgir er populært ekstrautstyr. Det har tidligere vært en tommelfingerregel at automatgir øker drivstofforbruket med ca. én liter pr. 100 km, men det er ikke tilfelle for den trinnløse CVT-girkassen fra Bosch. Med denne sparer man drivstoff, og reduserer dermed CO2-utslippet, ved kontinuerlig å optimalisere motorturtallet.

Automatgir og direkte innsprøytning
Automatgir gjør kjøringen jevnere fordi valget og skiftingen av gir skjer automatisk. Avanserte versjoner har allerede opptil ni gir, og Bosch CVT (Continuously Variable Transmission) fungerer uten faste koblingspunkter. Resultatet er rolig kjøring med konstant trekk og motorturtall. En CVT-girkasse kommer spesielt til sin rett ved stopp-og-kjør-trafikk i byen og reduserer drivstofforbruket med opptil 7 prosent fordi motoren alltid jobber på sitt mest effektive turtallsområde. En annen drivstoffbesparende komponent er direkteinnsprøyting, som har vært brukt i dieselsystemer i mange år. Ved direkte bensininnsprøyting reduserer downsizing og turboladning drivstofforbruket med ca. 12 prosent.

Start/stopp sparer 5 prosent – friløpsfunksjon sparer 10 prosent
Hver andre, nye bil i Vest-Europa er allerede i dag utstyrt med et start/stopp-system, slik at det ikke brukes drivstoff ved rødt lys. Start/stopp-systemer reduserer forbruket med opptil 5 prosent, og i tett bytrafikk, spesielt i rushtiden, kommer det virkelige besparelsespotensialet opp i over 8 prosent. Start/stopp-friløpsfunksjon fra Bosch gjør det i tillegg mulig å kjøre lange strekninger uten å produsere utslipp eller støy og med lite motstand. Motoren stopper – uten at føreren merker det – når bilen kan holde farten ved å rulle, f.eks. ved svak helning eller friløp. Så snart føreren trykker på gasspedalen eller bremsen, starter motoren igjen. Med denne innovative teknologien sparer man opptil 10 prosent drivstoff i vanlig trafikk.

Forutseende navigasjon reduserer 15 prosent
Forutseende navigasjon fra Bosch går ett skritt videre og kobler kartdata med bilens styresystemer, noe som gir opptil 15 prosent drivstoffbesparelse. Ved hjelp av ruteoversikten beregner motorstyringssystemet dynamisk den nødvendige energimengden til drivlinjen og styrer forutseende forbrennings- eller elmotoren. For eksempel registrerer navigasjonsprogramvaren at det kommer et byskilt etter to kilometers kjøring nedover en bakke og kjører denne strekningen på drivstoffbesparende friløp eller skaper mer energi til elmotoren. Og med ACC (Adaptive Cruise Control) overvåker radarsensorer trafikken og bidrar til å opprettholde en fastsatt hastighet, registrere forankjørende biler og holde en trygg avstand. ACC gir en besparelse på opptil 5 prosent i vanlig trafikk, ettersom motoren drives innenfor det mest effektive turtallsområdet i enhver situasjon. Forøvrig er ACC nå også tilgjengelig som ekstrautstyr for mange mindre biler.
  

Kilde: mypresswire.com

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1