Meny
17.06.2019

Bilbransjen nedprioriter kunstig intelligens

En ny studie fra Capgemini Research Institute viser at bilbransjen i liten grad implementerer bruken av kunstig intelligens (AI). Kun 10 prosent av verdens bilprodusenter bruker denne typen teknologi i stor skala.

Capgeminis nye rapport peker på hvordan AI-teknologien både bidrar til kostnadsbesparelser, kvalitetssikring og økt produktivitet. Samtidig viser den at færre bilprodusenter implementerer bruken av AI-teknologi nå enn i 2017. Det betyr at bilprodusenter går glipp av resultatforbedringer på opptil 16 prosent. Samtidig er det paradoksalt at teknologien ikke får raskere fotfeste, på bakgrunn av hvor sentral den skal være i utviklingen av fremtidens mobilitetskonsepter.
   – Det er et stort potensial for AI i bilindustrien, noe som tydelig gjenspeiles i rapporten. AI ser ut til å bli viktig i alle ledd i bilindustrien, fra tidlige designfaser til produksjon, markedsføring og til bruk og gjenbruk av bil, sier Robert Engels, leder for AI i Capgemini Norge.

Mange og store hindre
I forbindelse med rapporten intervjuet Capgemini 500 ansatte i store bilkonsern i åtte land, slik man også gjorde i 2017. Dermed kan årets resultater sammenlignes med 2017-tallene for å se trender og utvikling knyttet til AI-investeringer.
Studien belyser også mulige årsaker til den langsomme utviklingen i AI-implementeringen. Det er fremdeles mange og store hindre på veien mot et gjennombrudd for teknologien i bilbransjen. Rapporten trekker blant annet frem eldre IT-systemer, skepsis til teknologien og mangel på ferdigheter knyttet til den.
Rapporten avdekker en overraskende økning i andelen bilselskaper som ikke benytter kunstig intelligens i det hele tatt, fra 26 prosent i 2017 til 39 prosent i den nye rapporten. Videre er det nå bare 26 prosent av selskapene som gjennomfører AI-pilotprosjekter, ned fra 41 prosent i 2017.
   I rapporten kommer det også frem at ledere i bilbransjen i større grad ser på kunstig intelligens som noe som skaper nye arbeidsplasser fremfor noe som gjør dem overflødige. I den ferske rapporten svarer opp mot 100 prosent av respondentene at AI skaper nye arbeidsplasser, mot 84 prosent i 2017.

Skaper resultater
Der AI tas i bruk, skaper det resultater. Undersøkelsen ser helt tydelig en sammenheng mellom bruken av kunstig intelligens og positive resultater på tvers av flere funksjoner. Aktører i bilindustrien kan profittere stort på å ta i bruk denne teknologien. I rapporten gis det anslag på mellom 5 og 16 prosent økning i driftsresultatet ved å implementere kunstig intelligens i driften.
Overordnet kan kunstig intelligens trekkes frem som en helt vesentlig del av det teknologiskiftet bilbransjen står overfor, hvor selvkjørende biler ofte trekkes frem som en naturlig del av fremtidens mobilitet.
   – Sammen med standardisering og utveksling av informasjon mellom autonome enheter og globalisering av tjenester kommer dette til å ha en stor effekt på bransjen, sier Engels.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no