Tips redaksjonen
26.09.2014

Barnevognen har blitt SUV

Norske familier kjøper større barnevogner med kraftigere hjul enn foreldre lenger sør i Europa, ifølge store bransjeaktører. Klima og bruksmønster har skapt en egen nordisk trend.

– Vi er mye utendørs og bruker naturen aktivt. I tillegg har vi fire årstider som gir store variasjoner i temperatur, nedbør og føre. Norske småbarnsforeldre har mange hensyn å ta når de skal velge kjøretøy for de minste, sier Sølvi Foss, kommunikasjonsdirektør i Barnas Hus. 
  Kjeden tilbyr barneutstyr og klær gjennom butikker i hele landet. Salget av barnevogner har økt jevnt de siste årene. 
  – Vi selger nok mest duo-vogner, der en hardbag på understellet senere kan byttes ut med en sportsvogndel. De fleste kundene bruker mellom 6000 og 10000 kroner på barnevogn. Snittet ligger rundt 8000, sier Sølvi Foss. 
  De siste 10–15 årene har produktutviklingen innenfor bransjen skutt fart, ifølge Tom Jandal, salgssjef i Britax Norway, som blant annet leverer vognmerkene Brio og Simo. 
  – Her hjemme er det den nordiske vogntypen med fire forholdsvis store hjul som er mest populær. Det har også kommet varianter med små hjul foran, og på noen modeller kan disse byttes til større forhjul om vinteren, sier Jandal.  

Mange valgmuligheter
Lettere materialer har fått totalvekten ned. Noen tilbyr fjærende understell, høyderegulering og hjul med kulelager. På vogner med lufthjul har det også blitt vanligere å benytte bredere dekk med mer mønster. 
  – Det er mange paralleller til bil, med fremveksten av flerbruksmodeller og SUV. Men dette er i stor grad et nordisk fenomen. Lenger sør i Europa er vognene generelt sett mindre, og markedet er mer orientert mot triller. 
  Valget foreldre må gjøre, vil også avhenge av om man skal satse på bare én vogn som skal dekke alle behov, eller om man vil kjøpe flere, påpeker Kalle Nyqvist, daglig leder i svenske Prosupport, som blant annet leverer vognmerket Babyjogger. 
  – Mange vil gjerne ha en vogn som passer til alt. Da blir funksjonalitet og tilpasningsmuligheter viktig. Stadig flere etterspør for eksempel vendbare vogner, slik at man kan velge om barnet skal ha ansiktet mot den som triller eller i fartsretningen. På dette området skjer det en hel del, sier Nyqvist.  

Tre hjultyper
Det er vanlig å skille mellom tre hovedtyper hjul til barnevogner. Lufthjul har dekk av gummi, en ventil og slange som pumpes opp. EVA-hjul er av plast og er punkteringsfrie. I tillegg har det de senere årene kommet gummihjul fylt med skum istedenfor luft. Teknologiene har hver sine styrker og svakheter. 
  – Lufthjulet er slitesterkt og gir god demping, men må pumpes opp imellom. EVA-hjulet er lett og punkteringsfritt, men hardere. Også med et skumfylt gummihjul slipper du punktering, men dette er den tyngste typen og trykket kan ikke varieres, sier Sølvi Foss i Barnas Hus. 
  Hun anbefaler foreldre å tenke igjennom egen situasjon og bruksmønster før vognvalget tas.
  – By eller land, blokk eller enebolig, mest offentlig transport eller egen bil, skogsturer eller café. Slike forhold har betydning. Det samme gjelder høydeforskjell på de som skal trille vognen, og om den skal brukes til å sove i hos dagmamma eller i barnehage, sier Sølvi Foss.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1