Meny
17.12.2015

Airbus 350 – en glitrende nykommer på luftfartens stjernehimmel

Den franske flyfabrikken Airbus har utviklet sin egen «Dramliner» som skal overgå alt som er produsert tidligere. Det er lagt vekt på lavt drivstofforbruk, kostnadseffektivitet og passasjerkomfort. Finnair er det første europeiske flyselskapet som mottar denne flytypen, som nettopp er satt inn på selskapets langdistanseruter til Asia. 

 

Resultat av reisetrend
Trenden innenfor flyreiser er langdistanse. Det har blant annet Norwegian sett og tatt konsekvensen av. Selskapets langdistanseruter går med fulle passasjerseter, og selskapets leder, Bjørn Kjos, uttaler at dette er Norwegians satsingsområde i årene som kommer. Det er en tanke han deler med mange andre flyselskaper. Nå som flybillettene er så billige, ønsker folk å reise stadig lenger. Men når reisene varer i ti timer eller mer, blir også passasjerkomfort viktig. Og det har Airbus tatt høyde for.
   Flytypen A350, som i tillegg har betegnelsen XWB (Xtra Wide Body), har større seteplass enn konkurrerende flytyper pluss plass til to trillekofferter til hver passasjer i bagasjehyllen. Seteplassen, der standarden på økonomiklasse helt siden 1960-årene har vært 43 cm, er blitt utvidet med 2,54 cm (en konsekvens av at passasjerene har lagt noe på seg de siste 50 årene). Setene vil også kunne plasseres slik at hver enkelt passasjer har bedre bevegelsesfrihet og større avstand til sidepassasjerene. Vinduene er større, og flyene har en innovativ lyssetting. Det er mindre støy i kabinen, og luften blir automatisk skiftet ut hvert andre eller tredje minutt. Flyene har selvfølgelig det siste av underholdningssystemer og tilgjengelig wifi under hele flyreisen. 
   Alle disse forbedringene og nyvinningene er blant annet et resultat av brukermedvirkning. For at flyene skal bli mest mulig brukervennlige, har nemlig Airbus opprettet hele 25 grupper av passasjerer som har kommet med innspill om alt fra flyplasslogistikk til kabindesign.
  
«Xtra green»
Det ligger i sakens natur at flytrafikk påvirker miljøet i negativ retning. Flyene går på bensin, noe som bidrar til CO2-utslipp. Det gjelder derfor å utvikle mest mulig drivstoffgjerrige flytyper, noe som samtidig gir kostnadsbesparelser for flyselskapene. Dessuten må man tenke økologisk i hele produktets livssyklus. Så designerne og teknikerne i Airbus sto overfor store utfordringer da de utviklet det nye flyet. Resultatet er en kombinasjon av aerodynamisk design og avansert teknologi innenfor materialvalg, systemer og motorkonstruksjon. Alt dette har bidratt til at A350 har et drivstofforbruk som er 25 prosent lavere enn konkurrerende flytyper i aluminiumsskrog.
   Motorene, som er av typen Rolls-Royce Trent XWB, sørger for lavest mulig karbonutslipp, og vingene og store deler av flykroppen er produsert i kabonfiber, såkalt Carbon Fibre Reinforced Plastic (CFRP), et materiale som både er lettere enn aluminium, og som krever mindre vedlikehold. Dessuten slipper man problemer med korrosjon. Konstruksjonen bidrar til mindre drivstofforbruk og gjør flyene dessuten mer kostnadseffektive.      
   Det er tenkt energi- og vektreduksjon helt ned til minste detalj. Det er gjennomgående benyttet effektive LED-lys, noe som ikke bare er energisparende, men også vektbesparende (LED-armaturene veier mindre enn tradisjonelle armaturer). Men ikke nok med det: Prosessen med den utvendige spraymalingen har også gjennomgått forbedringer, noe som igjen har gitt økologiske effekter og lavere vekt. Så her er det tenk vekt og miljø i alle faser av prosessen.
   En ytterligere miljøeffekt er et såkalt Automatic Noise Abatement Departure Procedyre (NADP), som sørger for å optimalisere flyruten ved at den legges slik at tettbygde områder skal slippe flytrafikk og derved flystøy så langt det lar seg gjøre.

State- of-the-art-system
Airbus har brakt flyets «intelligens» til et nytt nivå med A350 XWB ved et robust state-of-the-art-system som sikrer at flyet er ekstremt pålitelig, og samtidig at vedlikeholdskostnadene holdes nede. Et elektrisk flykontrollsystem, såkalt three-axis control er med på å øke flysikkerheten, redusere flyvernes arbeid og samtidig redusere antall mekaniske deler. Man har også lagt vekt på å redusere antall systemer om bord, for eksempel bare å benytte to hydrauliske kretser mot tre på de andre flytypene som selskapet produserer. De gir vektreduksjon, minsker kompleksiteten og øker sikkerheten.
   A350 produseres tre versjoner – 800, 900 og 1000. A350-900ULR (Ultra Long Range) har kapasitet til å fly sammenhengende i 19 timer. Dette flyet har en modifisert tanksystem bygd inn i den eksisterende tanken, og flyet er bygd for en økt takeoff-vekt. Flyene i A350-klassen har en setekapasitet på mellom 280 og 366.  
 
Europeisk flysamarbeid
Produksjonen av A350, og for øvrig også de øvrige flytypene til Airbus, skjer gjennom et samarbeid der både Tyskland, Spania og Storbritannia bidrar i tillegg til Frankrike. Det er i det hele tatt et gigantisk logistikkapparat som sørger for at flydelene som blir til i de samarbeidene landene, blir produsert til rett tid, transportert og satt sammen på flyfabrikken i Toulouse i Frankrike. Et puslespill med mange tusen deler.   
   For å unngå barnesykdommer slik som Norwegian opplevde med sine Dreamliner-fly og som ble et mareritt i den første perioden av langdistanseflygningene, gjennomfører Airbus det mest grundige testprogrammet som noen gang er gjort for en jetliner.

Lang ordreliste
Finnair, som har bestilt 19 A350, er først ute i Europa. SAS har så langt lagt inn ordre på 8 fly. I tillegg til disse har det kommet bestillinger fra Air France, British Airways, Lufthansa, KLM, Iberia, TAP og Aer Lingus.

Tekst: Per Nørgaard/foto:Airbus

 

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no