Tips redaksjonen
11.04.2016

ABB leverer hybrid kraftdistribusjon og fremdriftssystem til innovative spesialfartøy

En ny generasjon fremdriftssystem for avanserte offshoreskip gir redusert forbruk og økt manøvrerbarhet.

ABB skal levere kraft-, fremdrifts- og energilagringsløsning til to nye fartøy som blir blant de mest innovative i olje- og gassektoren. ABBs avdeling i Ulsteinvik står for leveransen. Spesialskipene trenger avanserte fremdrifts- og kraftforsyningssystem for å utføre sine operasjoner. Den nye Azipod D-thrusteren vil sikre skipene «millimeterpresisjon» i åpent hav.

Fremtidsrettet teknologi
– Løsningene vi leverer, vil gjøre fartøyene fleksible og effektive å operere. Azipod D-thrustere, Onboard DC Grid og energilagring er framtidsrettet teknologi som matcher de krevende behovene fra offshore-industrien og reduserer utslipp, sier Sindre Sætre, direktør for ABBs marinevirksomhet i Norge.
   Azipod D er siste generasjonen av ABBs elektriske thrustere. Hvert fartøy får to thrustere på 4,2 megawatt (MW). Kjølesystemet kombinerer direktekjøling fra sjøvann med luftkjøling, noe som øker elektromotorens ytelse med opptil 45 prosent. Azipod-thrusterne vil føre til betraktelig redusert drivstofforbruk. Manøvrerbarhet og posisjonsholding er vitalt for skipene, og Azipod-thrusterens 360 graders styrbare propell gjør den ideell til formålet.

Kutter drivstofforbruket
ABBs Onboard DC Grid (likestrømnett) kan kutte drivstofforbruket med inntil 27 prosent sammenlignet med tradisjonelt vekselstrømanlegg. Løsningen gjør at fartøyenes fire 3600 kilowatts (kW) generatorer, også levert av ABB, kan operere på variabelt og optimalt turtall. Skipene er videre utstyrt med batterier som ytterligere vil optimalisere kraftforsyningssystemene og redusere energiforbruket.

Fjerndiagnosetjeneste
Det avanserte utstyret om bord får ABBs fjerndiagnosetjeneste, Remote Diagnostic Services. Systemet kobler skipene til ABBs landbaserte supportsentre, der ingeniører kan overvåke tilstanden og sikre nødvendig teknisk støtte og service.

For globale operasjoner
Fartøyene blir 90 ganger 20 meter og får plass til 36 personer. Cefront Technology i Arendal står for design, mens skipene bygges av verftet COSCO i Kina. De er designet for operasjon globalt.
 
Cefront Technology
Cefront Technology holder til i den maritime klyngen på Sørlandet og leverer maritime løsninger til shipping, offshore og fornybar energi over hele verden. Det uavhengige selskapet er privateid og fokuserer på den den første delen av utviklingsfasen.

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1