Tips redaksjonen
28.08.2018

ABB lanserer veileder for å lette oljeselskapers overgang til energioperatører

ABBs nye veileder byr på anbefalinger for en digital strategi som kan bidra til å øke konkurranseevnen for olje- og gassoperatørers reise til morgendagens energiselskaper.

En robust digital strategi er vital for denne overgangen. Samtidig gir det olje- og gassoperatørene en trinnvis overgang til et bredere energi-økosystem, ifølge den nye veilederen.

Supplement til bransjens egne planer
– Et vellykket energiskifte krever et veikart for effektiv digital transformasjon, drevet av en kultur av innovasjon, teknologiadopsjon og digitalisering. Dette vil gi raskere og bedre forretningsbeslutninger, høyere produksjon, færre utfall og reduserte kostnader, sier leder for ABBs olje- og gassvirksomhet, Per Erik Holsten.
Veilederen kalles «Innovasjon for endring av fremtidens energiforbruk - Hvordan digitalisering gjør det mulig for olje- og gassoperatørene å gå over til et nytt energi-økosystem».
   Veilederen er et supplement til olje- og gassoperatørenes egne tankeprosesser. Mange i bransjen utarbeider egne strategier for endringen som en del av en plan for å få kjernevirksomheten over på nye energikilder frem mot 2040.

Identifiserer utfordringer
Veilederen peker på at nøkkelen til å bygge en vellykket digital strategi blant annet innebærer å forberede og omskolere ledere I tillegg må selskapene investere i talent, utforske potensialet for digitalisering, vurdere og teste dagens dataarkitektur, og gjennomføre en grundigere bearbeiding av data. I tillegg er det behov for et utvidet samarbeid gjennom hele forsyningskjeden.
   I veilederen er det tatt hensyn til at dagens forskrifter for datasikkerhet ikke er tilpasset nye tider, og det blir pekt på hvordan dette kan korrigeres ved hjelp av teknologi og tilbørlig aktsomhet ved operativ bruk av data.

Behov for samarbeid
Veilederen konkluderer med at en vellykket energiovergang krever at industrien fortsetter å utvikle samarbeidspartnerskap der kolleger og leverandører kan innovere, utvikle digitale evner raskt og kapitalisere på nye forretningsmodeller.
   – Utnyttelse av innovative ideer, og enda viktigere, å gjøre dem til virkelighet, vil ikke være mulig uten et samarbeid der både produksjonsbedrifter og leverandører langs verdikjeden inngår, konkluderer Per Erik Holsten. – Bare slik kan selskapene fornye seg på en måte som er tilstrekkelig til å sikre konkurranseevne og lang levetid i det nye økosystemet som nå utvikles.

Kilde: NTB

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1