Meny
16.03.2005

Superskøyte under utvikling

I høst og tidlig vinter har de siste modelltanktestene av den nye hurtiggående redningsskøyteklassen vært gjennomført. Snart går anbudsinvitasjonen ut til verftene.
Redningsskøytene av den nye klassen vil være hurtiggående, vannjetdrevne skøyter. De vil være fast bemannet av to til tre personer, som vil ha boplass på land.

Mens Nanki Bergesen-klassen, som de nye fartøyene skal erstatte, i sin tid var de raskeste redningsskøytene med toppfart på 17–18 knop, vil de nye skøytene ha topphastighet på godt over det dobbelte.

Testes ved Marintek
I høst og vinter har modeller av det nye fartøyet blitt testet i modelltanken hos Marintek i Trondheim. Resultatene fra fartstestene og kjøring i tre aktuelle bølgespektre er det som foreløpig er ferdig.

De viser store G-krefter ved høye hastigheter og ved stor Skagerak bølgemønster (dvs to meter signifikant bølgehøyde), forteller teknisk sjef i Redningsselskapet, Jan Øyvind Larsen. Testene har stort sett gått som forventet, sier Eivind Amble i Amble & Stokke.

Firmaet står for den tekniske utviklingen av klassen sammen med Redningsselskapet.
Prøving i modelltank er viktig for å kontrollere hvorvidt vi er på rett kurs med konstruksjonen. Resultatene fra Marintek er positive i så hensende.

Videre progresjon
Larsen opplyser at de regner med å sende ut anbudsinvitasjon i mars/april. Sjøsetting av det første fartøyet er ikke fastsatt, og Eivind Amble presiserer at den helt klare prioriteten er å komme frem til optimale løsninger. Trange tidsfrister skal helst ikke begrense nødvendig prosjektarbeid.
 
Hva slags forventninger har dere til denne nye skøyta?

Det overordnede kriteriet for oss er at NSSR skal få et effektivt redningsredskap som tjener de funksjonene som NSSR har utrykt behov for. Prosjektet byr på nok av krevende utfordringer, sier Amble.

Dette innebærer konkret at fartøyet skal ha svært høy utrykningshastighet, stor slepekraft, god evne til buksering og god brannslukningskapasitet. At mannskapet ikke skal bo om bord, er også en vesentlig faktor. Han forteller også at det er sterkt motiverende at skøyta er donert av en person som er så teknisk interessert og kunnskapsrik som Petter C.G. Sundt – og som følger opp arbeidet underveis.

Fem nye fartøy?
Det spesielle ved fartøyet er den høye farten, sier Larsen. Den skal derved kunne nå flere oppdrag enn dagens skøyter. Den skal kunne gjøre mindre slepeoppdrag, det skal ikke være nødvendig med virkelig lange og tunge slep, det har vi andre fartøy som kan ta seg av.

Den første skøyta skal fortrinnsvis betjene kystpatruljemedlemmer i ytre Oslofjord. Nytt er også at fartøyet skal være svært spartansk innredet, slik at vi sparer vekt om bord, en nødvendig forutsetning for høy fart. Dette muliggjøres ved at mannskapet skal bo på land. Det vil normalt være to manns besetning, men tre i høysesongen. Konkret stasjon er ikke endelig bestemt.
Hvor mange fartøy er det planlagt å bygge i denne klassen?
Det avhenger av mye, ikke minst fremtidig finansiering. Men de skal jo erstatte dagens 45-fotere (Nanki Bergesen- klassen, red.anm). Dem har vi fem stykker av i øyeblikket, så det er jo et naturlig mål på lengre sikt.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no