Meny
16.02.2005

Snakkende vinduer

En britisk oppfinnelse gjør at butikkvinduer kan omdannes til høyttalere og brukes aktivt i reklamekampanjer.
Oppfinnelsen er utviklet av det britiske selskapet FeONIC. Det er en liten høyttaler som monteres i en vindusrute, og som får vinduet til å vibrere slik at det fungerer som en høyttaler. Systemet kalles snakkende vinduer (Whispering Window).

Lyden fra vinduet holdes på et volum som er konstant høyere enn lydene fra omgivelsene, slik at lyden ikke overdøves av lyd utenfra. Dette oppnås ved hjelp av en automatisk kontrollfunksjon (Automatic Gain Control-system – AGC). Lyden fra vinduet er med andre ord til enhver tid hørbar uansett hvordan omgivelsene er. 

Pionerproduktet er kjøpt inn av en rekke detaljforretninger og kjeder, blant annet Marks & Spencer, John Lewis, Peter Jones, TV-selskapet Sky, reisebyrået Lunn Poly og det franske selskapet J C Decaux. Undersøkelser har vist at bruken av dette reklamemediet har økt butikkenes salg inntil 40 %.

Wispering Windows er utviklet med en teknologi som på engelsk kalles magnetostriction. Her brukes et jernbasert materiale som trekker seg sammen og utvider seg så presist at det skaper ekko.

Hittil har selskapet bak oppfinnelsen mottatt forespørsler fra 30 land og har også utviklet andre typer produkter blant annet radioer, MiniDisc, MP3 og produkter som er designet for å gjengi lyd via materiale som produktet er festet til.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no