Meny
03.01.2005

Microsoft gaper over mobile tjenester

Programvare-giganten Microsoft utvider kontinuerlig sin allerede omfangsrike menighet mot stadig mer monolittiske proposjoner.
Microsofts seneste satsningsområde er mobilbrukere i næringslivet, der det langsiktige målet er et salg på 100 millioner Windowsbaserte mobiltelefoner innen 2007.

Allerede nå har Microsoft inngått avtaler med flere av de mest profilerte mobil-produsentene med sikte på å få dem inn i Windows-folden. Foreløpig har de klart å konvertere Nokia, Simens, HP Ipaq, Qtek og Motorola, og flere står for tur.

Selskapet håper at dominoeffekten som slo ut alternative operativsystemer på 1980-tallet og derfra banet veien for Microsoft's eventyrlige vekst, skal gjenta seg også denne gang.

Går denne spådommen i oppfyllelse, risikerer man et programvareselskap med en makt og innflytelse som kan sammenlignes med kirkens makt i middelalderen. En slik analogi kan forsvares fordi Microsofts gjennom systematiske oppkjøp av potensielle konkurrenter, har bidratt til monopolsituasjon og dermed satt utviklingen av bedre programvareløsninger og teknologi i fare.

På tilsvarende vis fikk kirken stoppet munnen på så vel religiøse ledere som legfolk som ble oppfattet som en trussel mot datidens verdensbilde.

Sony Ericsson holder stand
En av de få selskapene som åpenlyst opponerer mot Microsoft er Sony Ericsson. Deres mobiltelefoner er basert på Symbians operativsystem. Men det må ikke forstås dit hen at Sony Ericssons valg av programvareløsning er et resultat av ren misunnelse, men snarere er motivert i ut ifra det faktum at Symbians operativsystem, ifølge Sony Ericssons settesjef for europeisk utvikling, Per Aspemar, ganske enkelt er bedre enn sin mer kjente konkurrent, Microsoft.   

Den hellige treenighet
Med Sony Ericssons pek til Microsoft stopper ikke med det. Et av Microsofts viktigste salgsargumenter opp gjennom de siste 20 årene har vært at livet som forbruker vil bli så mye enklere med programvare fra bare én leverandør. Dette har selskapet løst gjennom såkalte pakkeløsninger.

I Sverige har Microsoft inngått ett samarbeid mellom mobilprodusenten HP og teleoperatøren Telia Sonera for en helintergrert løsning, der den røde tråden mellom de tre enhetene er programvare fra Microsoft.  Man kan således snakke dataverdenens motvekt til den hellige treenighet. 

Sony Ericsson har imidlertid skjønt tegninga og har på egenhånd inngått avtaler med blant annet Vodafone i Sverige for å kunne tilby e-mail til sine kunder. Men det spørs om ikke Microsofts nesten ubegrensede ressurser til syvende og sist vil trekke det lengste strået.

For hvem kan konkurrere mot et selskap som kontrollerer innholdet i samtlige ledd: fra programutvikling til salg.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no