Meny
12.08.2004

Spam ødelegger og undergraver dagens e-post

Masseutsendelse av reklame til e-post-brukere, også kjent under navnet spam, er i ferd med å undergrave systemet som kommunikasjonsvei.
Enkelte undersøkelser viser at spam til enhver tid utgjør ett sted på mellom 50 og 75 % av all innkommende e-post. Det er urovekkende store tall, ettersom man må sette av verdifull arbeidstid til å skille personlig post fra spam.

En løsning som er ment å underlette problemet, er såkalte spamfiltre. Antispam-programmene fungerer ved at brukeren legger inn et nøkkel-ord, altså et ord eller en setning som er felles for en type reklame, feks viagra.

Når filteret er aktivert, vil det stoppe all e-post med reklame for viagra-produkter. En potensiell fare er at filteret også vil fjerne personlig post som tilfeldigvis inneholder et slikt nøkkel-ord. 

I lengden representerer dette ikke noen annet enn ”ren brannslukking”. En del spam vil man nødvendigvis klare å få bukt med, men man risikerer også å gå glipp av personlig addressert post.

Det siste er kritisk og betyr at dagens e-post fortsatt har en alvorlig mangel sammenlignet med tradisjonell post; pålitelighet.

Nytt e-post-system i sikte
Den amerikanske dataprofessoren, Ralph Johnson, ser for seg et system der brukerne betaler en symbolsk sum hver gang de sender en e-post.

Følgelig vil den økonomiske gevinsten utebli for dem som sender ut millioner av spam, ettersom de må betale for det.  I dag er i det praksis ingen økonomiske forpliktelser heftet ved slik utsendelse. 

Etter det Ny Teknikk erfarer, vil arvtageren til dagens e-post-system kunne se dagens lys om ca fem år, forutsatt at utviklingen tar til idag.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no