Tips redaksjonen
21.11.2013

Troll i to verdensdeler

Troll-prosjektet er inne i den mest hektiske byggeperioden. Rundt 850 medarbeidere i Aibel og underleverandører jobber nå med de nye modulene som skal forlenge Troll-feltets levetid.
‒ Vi er inne i en travel periode i forhold til fabrikasjon av modulene. Det viktigste for oss nå er kvalitet og sikkerhet, sier Bruce McPherson. Han er prosjektleder for Troll i Aibel.

Utrustningen starter
To år er gått siden Aibel vant milliardoppdraget på Troll. To nye kompressorer skal utvide kapasiteten på plattformen. Aibel leverer tre moduler i Statoil-oppdraget. Den som blir bygd i Thailand, er kompressormodulen M11.

– Fredag 27. september løftet vi på plass den siste seksjonen i det øverste nivået, forklarer McPherson. Om noen uker skal kompressorutstyr installeres, før toppdekket løftes på plass i november.

– M11 fraktes til Haugesund for montering av kranen før den skal ut på Troll-feltet våren 2014. I tiden fram til det skal modulen utrustes. Arbeidet som gjenstår, er ferdigstillelse av utstyr og installasjon av rør, elektrisk og instrument. I tillegg kommer testing, sier prosjektlederen.

En koloss
De nye kompressorene gjør det mulig å produsere gass fra Troll-feltet helt fram til 2063. Kompressorene blir drevet med strøm fra land, og plattformen får en ny strømforsyningskabel.

– Vekselstrøm fra land konverteres til likestrøm for å minimere strømtap. På plattformen må den konverteres tilbake til vekselstrøm, og det kommer til å skje på modulen M13, forklarer prosjektlederen.

Modulen med hjelpesystemer, M13, har nå nådd sin fulle høyde på 19 meter i Nordsjøhallen i Haugesund.

– Vi er i gang med utrustning av utstyr på to av nivåene og isolerer på det siste. ABB, som leverer strømkonverteringsutstyret, er i gang med å installere det, sier McPherson.

Den første av modulene, elektromodulen M12, ble heist om bord på Troll A i juni.

Kilde: Maritime & Energy

[Tilbake]

 Makeweb CMS 4.1