Meny
21.11.2013

Skal vinne kampen mot Amazon i Norge

Hvordan kan en liten norsk bokhandlerkjede klare å ta opp kampen mot verdens største netthandelsselskap Amazon? ARK har satt seg som mål å være den bokhandelkjeden i verden som best møter den digitale revolusjonen som pågår i bokbransjen.
Du skal ha en god porsjon pågangsmot når du som leder for en norsk bokhandlerkjede setter deg slike mål. Det er som å svømme motstrøms mot et mål langt i det fjerne. Enten kommer du frem, eller så blir du stående i stampe. John Tørres Thuv, adm. direktør i ARK Bokhandel AS, tør å satse der andre ville latt være. Med mange års ledererfaring fra handel og bokbransjen, og en nordnorsk stå-på-vilje, skal ingenting være uprøvd. Dette er en mann med jernvilje. Han har staket ut en kurs få i hans bransje ville innlatt seg på. Med unntak av ARK har de største bokhandelkjedene gått med dundrende underskudd de seneste årene.

Vokser
– Vi har styrket vårt landsomfattende bokhandelsnettverk, satset aktivt på netthandel, e-bøker og merkevarebygging. Vi vokser på eksisterende butikker og får mange nye kunder. Veksten er vesentlig høyere enn hos våre konkurrenter, sier Thuv. Han er stolt over utviklingen i en bransje som ellers opplever blodrøde tall. – Kundene er begeistret for vårt konsept. De finner bøkene de er på leit etter både i butikk og på nett. Samtidig er de opptatt av å gjøre gode kjøp. Vår gode tilgjengelighet, utvalget og aggressive prispolitikk gjør oss i stand til å matche deres behov.

Kampen om norske bokkunder
Det er ingen tvil om at kampen om norske bokkunder skjerpes når verdens største netthandelsselskap, Amazon, etter hvert også vil selge norske bøker og e-bøker. I tillegg vil nettselskaper som Apple og Google posisjonere seg i lille Norge. – Våre 1000 medarbeidere er i hard trening for å vinne. I kamp mot disse aktørene deltar vi i verdensmesterskapet, sier John Tørres Thuv i ARK Bokhandel. Han mener bokhandelkjeden forbereder seg godt på slaget som vil komme. – Vi skal konkurrere mot de beste netthandelselskaper i verden. Som en liten norsk bokhandelkjede, krever det ambisiøse mål. Vi må være smarte, og vi må ta i bruk alle hjemmebanefordelene vi har. En forutsetning har også vært eiere som har tro på våre ambisjoner og som er villige til å investere.

Landsdekkende
Bokhandlervirksomheten til ARK er spredd med 107 butikker fra Kristiansand i sør til Alta i nord. Omsetningen i 2013 skal være godt over 1 milliard kroner. – Fjorårets vekst var på 20 prosent, sier Thuv, som forventer sterk fremgang også i år. – Økningen skyldes både god organisk vekst, netthandel og etableringen av flere nye
butikker som har økt tilgjengeligheten. Våre butikker på Oslo Lufthavn, som er Norges største bokhandler, er et stjerneeksempel på hvordan vi sørger for å være til stede der folk er. De fleste nordmenn er innom Oslo Lufthavn Gardermoen en eller flere ganger i året. Mange benytter anledningen til å kjøpe god litteratur i våre butikker på sin videre ferd ut i verden.

Kundetilpassede forretningssystemer
ARK er helt avhengig av moderne og kundetilpassede forretningssystemer for å nå sine ambisiøse mål. En forutsetning for å lykkes er valg av moderne og fremtidsrettet forretningssystem som kan håndtere varer og kunder i mange kanaler. Valget falt på SAP-partneren Pearl Consulting, som forsto selskapets forretning og strategi til punkt og prikke.

Forprosjektfase
Høsten 2011 ble flere ERP-leverandører invitert til en anbudsrunde der prosjektet ble beskrevet i detalj. Sommeren 2012 gikk Pearl Consulting av med seieren. – De hadde den beste løsningen hva ytelse og kvalitet angikk. Vel så viktig var dialogen med SAP i Tyskland som forsikret oss om at de var i stand til å utvikle verdens første multikanal bokhandlerløsning.

8. mai 2013 gikk Pearl Consulting og ARK live med løsningen. Vi er nå i ferd med å endre vår forretningsmodell der vi kombinerer tradisjonell bokhandel, nett- og mobil handel for å utvide kundetilbudet, sier Thuv. Han kan fortelle at prosjektet har fått det klingende navnet ARK Multikanal. – Vi skal gjøre varene enda mer tilgjengelige i flere kanaler (nett, mobil, app’er og på Facebook) i tillegg til vår tradisjonelle butikkvirksomhet, og kundene skal oppleve at tilbudet er enklere, bedre og ikke minst billigere. Et godt eksempel på det er KLIKK&HENT der varene i butikk kan reserveres på nett og hentes i butikk innen én time, og det til nettpris.

Krevende
Thuv forteller at IKT-prosjektet har vært krevende. – Det oppleves like omfattende som da ARK-kjeden ble etablert for 12 år siden og er helt avgjørende for vår fremtidige konkurransekraft. Jeg hadde aldri turt å satse på netthandel alene uten vår sterke butikksatsing i bunn. Det er størrelsen og tjenestetilbudet som følge av dette som gjør oss konkurransedyktige. Det er hyggelig at andre kjeder og utenlandske bokhandler viser stor interesse for vår satsning, understreker han.

Motiverte medarbeidere
På spørsmål om det har vært utfordrende å få alle medarbeidere med på satsningen, svarer Thuv: – Jeg er utrolig heldig som har så mange kollegaer som elsker jobben sin og brenner for nye utfordringer. Vi deler de samme drømmene om ARKs fremtid. Dette var også et avgjørende element i valget av SAP og Pearl Consulting. Skal vi sloss mot verdens beste, må vi ha partnere i verdensklasse som forstår hvor vi vil. Tryggheten i teknologien er SAP og ikke minst utviklingsteamet til Pearl Consulting. De er ikke bare konsulenter, men forstår, har eierskap til og kjemper sammen med oss. Derfor er jeg overbevist om at de vil følge oss når vi vinner kampen om Norge mot Amazon i årene som kommer, avslutter Thuv.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no