Meny
20.05.2004

Gresvig ASA effektiviserer med nytt kjededriftssystem

Gresvig ASA har inngått avtale med Lindbak Retail Systems om kjededriftssystemet InfoPOS til 325 butikker.
Strategien bak investeringen er å sikre enhetlig arbeidsflyt og dermed bedre styring, kontroll og lønnsomhet i butikkene. Leveransen har en verdi på over 30 millioner kroner for Lindbak Retail Systems. 80 butikker har tatt i bruk systemet som rulles ut i G-sport- og Intersport-kjedene. 

Hos Gresvig implementerer vi en total driftsløsning for sport og fritid med variantstyring (modell, farge og størrelse), våpen- og sykkelhåndtering, sentral gavekortløsning med mer.

Men det viktigste er faktisk ikke alle funksjonene i vår InfoPOS Pro-løsning. Det er forbedringer som skjer i driften av kjeden både med tanke på arbeidsflyt og rutiner, sier adm. dir. Inge Eilertsen i Lindbak Retail Systems.

InfoPOS-løsningen er videreutviklet i samarbeid med Gresvig i snart to år og er integrert direkte med selskapets sentrale økonomi-, logistikk- og innkjøpssystemer. 

Vi er svært fornøyd med leveransen fra Lindbak. Hos oss ser vi ikke dette som et IT-prosjekt, men som et kjededriftsprosjekt, der vi driver opplæring og innfører rutiner i de enkelte butikker.

Som en del av dette prosjektet må vi ha like systemer som vi kan bygge rutiner og de nødvendige arbeids- og driftsoppgavene i butikkene og kjeden rundt, for eksempel varemottak, bestilling, messe og lager.

Det er derfor ikke så mye snakk om teknologi og funksjonalitet, men mer om å ha et system som definerer og støtter rutiner og arbeidsflyt, og som dermed gjør at alt håndteres likt i kjeden, og som det går an å styre etter.

Gjennom dette bidrar InfoPOS til å effektivisere kjedene og åpne for nye salgsmuligheter, sier direktør detaljdivisjon Sverre Helno i Gresvig ASA. Helno selv har lang erfaring fra dagligvarebransjen og har overført mange av sine erfaringer innenfor kjededrift til Gresvigs kjeder, G-sport og Intersport.

For våre løsninger spiller det ingen rolle om det er en dagligvarekjede eller faghandelskjede som trenger et driftssystem. En faghandel har en litt annen strategi og litt andre utfordringer på innkjøpssiden.

Blant annet er mange produkter sesongbetonte, og det kan være vanskelig å bygge opp historiske data for lagerbeholdning siden produkter bare lever en sesong. Samtidig er dette utfordringer vårt system kan håndtere, sier Eilertsen.

Med InfoPOS på plass på kjedekontorene og i butikkene tett integrert med ERP-løsningen, har Gresvig fått et komplett driftssystem som skal bidra til bedre driftsmargin.

Gresvigs bruk av InfoPOS i G-Sport- og Intersportkjedene er et bevis på at våre løsninger gir gevinster også i faghandelsbransjen, og vi kommer til å satse enda sterkere mot faghandelssegmentene sko, fashion, elektro og ”gjør det selv” i tiden fremover, sier Eilertsen.
« Tilbake

 CMS by Makeweb.no