Meny
23.10.2013

Biltema fyller 50

Jubilanten er inne i sin største ekspansjonsfase. – Vi er en sprek femtiåring, sier daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema Norge.
Regnskapet for fjoråret er klart og viser en nettoomsetning på nær 2,5 milliarder kroner i Norge, 9,5 prosent mer enn året før. Resultat før skatt ble 108 millioner kroner, en forbedring på 58 prosent.

I perioden 2012–2016 skal Biltema åpne 66 nye varehus i Norden, et flertall av dem i Sverige. Etter en periode med mange etableringer i Norge settes tempoet litt ned her. Tre nye varehus åpner i år.

Nylig foregikk det et tronskifte da Biltema passerte Clas Ohlsson i omsetning i Norden.

Kundegaver
Biltema ble etablert av Sten-Åke Lindholm, som jobbet som bilmekaniker da han etablerte Handelsbolaget BIL-TEMA i et kjellerlokale i Linköping i 1963. Han syntes reservedeler var svært dyre og lurte på hvorfor.

Bedriften startet først som postordrefirma der Lindholm kjøpte direkte fra produsentene. Han var dermed tidlig ute med å hoppe over et fordyrende mellomledd.
Lave priser har vært bedriftens kjennetegn siden.

– Normalt har vi ikke tilbud, bare faste, lave priser som justeres to ganger i året. I anledning bursdagen blir det heller saftige gavedryss til kundene, sier Fredriksen.

Gaven er at det i år har vært én eller to nye produkter som har hatt oppsiktsvekkende lav pris. For tiden er det et telt pluss to soveposer for seks hundrelapper.

Kutter priser
Sten-Åke Lindholm har drevet virksomheten i samme ånd som landsmannen Ingvar Kamprad, mannen som skapte IKEA. Biltema ble bygd opp sakte, men sikkert, uten lån. Også Lindholm er kjent for å ha svært god oversikt over egne og konkurrenters priser, ned i minste detalj, det meste plassert i hukommelsen.

I dag finnes 102 Biltema-varehus i Norden. Et fullassortert varehus har 18 000 varelinjer. Tidligere var mange av varehusene franchisedrevet, men nå er alle eid av kjeden selv.

Til Norge kom Biltema først i 1983 og fyller dermed også 30 år. Varehus nummer 53 ble åpnet i Mosjøen i mai.

Imaget som billig holder de beinhardt på.

– Til vårkatalogen reduserte vi prisene med 0,81 prosent, i høstens katalog kutter vi ytterligere 0,4. I fjor reduserte vi prisene med én prosent. De fleste andre setter prisene opp, om ikke annet for å følge konsumprisindeksen, sier Tommy Fredriksen.

Virketrang fra tv
Oppussing er en av nordmenns store hobbyer.

– Vi merker det på besøkstallet hvis det går en gjør-det-selv-serie på tv. Programmene baserer seg gjerne på gode, enkle tips, ofte vinklet på at det koster lite. Da får folk lyst til å prøve selv, sier Fredriksen.

Kilde: Newswire

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no