Meny
13.09.2013

Røde busser går på grønt

I fjor høst inngikk MAN Truck & Bus Norge en avtale med Nettbuss Øst om leveranse av 97 nye biogassbusser for passasjertrafikk i Østfold. Nå er bussene, i henhold til tidsplanen, levert fra MAN sitt verksted i Sarpsborg. Samtlige sjåfører i Nettbuss Øst har fått nødvendig opplæring, og fra mandag 1. juli trafikkerte de nye biogassbussene byområdene i Sarpsborg og Fredrikstad.
De røde biogassbussene fra MAN er ekstremt stillegående og avgir minimalt med utslipp. Dermed kan innbyggerne og passasjerene i de to østfoldbyene forvente mindre støy og en bedret luftkvalitet. 

Hos bedriften Frevar på Øra utenfor Fredrikstad blir kloakk, matavfall og andre organiske materialer forvandlet til biogass; en klimanøytral og fornybar ressurs.

Kommunalministeren åpnet nytt biogassanlegg 
Kommunalminister Liv Signe Navarsete foretok fredag 28. juni i år den høytidlige åpningen av fyllstasjonen for biogass ved Nettbuss Øst sitt anlegg i Sarpsborg. Med på åpningen var blant mange andre ordføreren i Sarpsborg, Sindre Martinsen-Evje, John Melby fra Aga, regiondirektør Thor Anders Hansen i Nettbuss Øst og Bård Stenberg, administrerende direktør i MAN Truck & Bus Norge. Etter åpningen ble de fremmøtte fraktet i en skinnende rød MAN biogassbuss til Frevars sitt anlegg på Øra utenfor Fredrikstad. Her fikk delegasjonen et innblikk i hvordan biogassen produseres.

Stor miljøbevissthet
Fra mandag 1. juli fikk regionsdirektør Thor Anders Hansen, Nettbuss Øst, ansvaret for all rutekjøring i Østfold. – Som tenåringsfar og innbygger i Sarpsborg er jeg glad for at vi i Østfold har politikere som tør og vil satse på biogassbusser, til tross for at løsningen i utgangspunktet er ti millioner kroner dyrere enn ved bruk av konvensjonelle dieselbusser, sier han. – Men disse pengene er ikke en kostnad; det er en fremtidsrettet investering i helse og miljø for alle oss som bor i Østfold, sier Thor Anders Hansen fornøyd.

Kundevennlige og sikre busser
Samtlige av bussene har laventre, det vil si at gulvet befinner seg lavt nede på busschassiet. Det lave gulvet gjør det enklere for passasjerer med bevegelsesproblemer å stige på og av bussen. Bussene, som er av typen MAN Lions City, kommer i to ulike lengder: 12 og 15 meter.

12 av de 97 bussene, som er 15 meter lange, og skal brukes i Glommaringen og på en annen rute mellom Sarpsborg og Fredrikstad. Inkludert ståplasser kan disse bussene ta opptil 125 passasjerer. En lystavle vil vise holdeplassnavnene etter hvert som bussen nærmer seg de 63 stoppestedene på ruta. I de samme bussene vil også passasjerene nyte godt av et annet servicetilbud som vil bli formildet over bussens høytalersystem – automatiske holdeplassanrop. 

I samtlige busser er det installert fem videokameraer samt en alkolås, noe som er med på å ivareta sikkerheten til passasjerene.

Vant biogassanbudet i Østfold på kvalitet og pris
– Grunnen til at MAN fikk leveransen på 97 biogassbusser, var at de innfridde samtlige anbudsspesifikasjoner og krav med klare marginer, forteller regionsdirektør Thor Anders Hansen. Han føyer til: – Pris og kvalitet var viktigst, men MAN hadde i tillegg svært gode referanser å vise til, både når det gjelder diesel- og gassdrevne busser. Når du så legger til et generelt godt omdømme, har du grunnene til av MAN vant anbudet, avslutter han.

– Vi er veldig fornøyd med denne avtalen. Dette viser igjen at MAN sine gassbusser er blant markedets vinnere innenfor miljøbusser. Vi har de siste årene levert gassbusser til både Trondheim og Oslo, og nå også til Østfold, sier Bård Stenberg, administrerende direktør hos MAN Truck & Bus Norge. – Gode tilbakemeldinger på produkt og service har bidratt til vår suksess, sammen med leveringsdyktighet og sterkt miljøfokus.

« Tilbake

 CMS by Makeweb.no